Impressie Fronter gebruikersdag MBO (#in) (#frontmbo)

Gisteren vond de eerste Fronter-gebruikersdag voor het middelbaar beroepsonderwijs plaats. In deze blog post geef ik een impressie van deze dag.

Na het welkomstwoord door Frieda Hengeveld (CvB-lid van ROC Eindhoven, waar we te gast waren), mocht Antony Moore van Fronter een inleiding geven. Moore stelde dat Fronter er vooral op gericht moest zijn om andere manieren van leren te versterken:

  • Meer samenwerkend leren (met andere manieren van beoordelen).
  • Leren, ook buiten de school.
  • Meer gepersonaliseerd leren.
  • Onafhankelijk leren.

Hij gaf ook enkele voorbeelden van onderwijsgevenden die Fronter voor samenwerkend leren inzetten, en die leerlingen binnen Fronter meer autonomie geven (wel een opdracht geven die binnen een week gemaakt moet worden, maar leerlingen vrij laten in wanneer en hoe ze deze opdracht maken).

Moore ging ook in op de overname van Fronter door Pearson. Hij benadrukte dat Pearson zich nadrukkelijk ook wil bezig houden met onderwijsinnovatie.  Pearson bezit ook de Amerikaanse elektronische leeromgeving eCollege. Fronter en eCollege werken nu samen in de ontwikkeling van leertechnologie. Daarbij is het overigens niet de bedoeling dat Fronter en eCollege één product worden (zoals bij BlackBoard en WebCT het geval was).

Tenslotte benadrukte Antony Moore het belang van samenwerking en samen delen. Binnen Fronter kan dat bijvoorbeeld via Fronter Bridge (waarover zo meteen meer).

De eerste workshop, die ik heb bijgewoond, ging over de nieuwe versie van Fronter: Fronter Y. Fronter is op dit moment een elektronische leeromgeving met ongelofelijk veel functionaliteiten. Veel van die functionaliteiten (zoals e-mail of werken aan een gedeeld document) zijn lang geleden ontwikkeld. Fronter heeft daarom besloten om zich meer te focussen op didactische functionaliteiten en om het mogelijk te maken bestaande applicaties (zoals Google Docs of Live@Edu) te integreren binnen Fronter.

Alexander Pettersen van Fronter vertelde onder meer dat Fronter aansluit op IMS Learning Tools Interoperability en gebruik gaat maken van een open API o.a. voor single sign on en het lanceren van externe applicaties. Fronter gaat ook widgets gebruiken, zodat gebruikers Fronter kunnen inrichten vergelijkbaar met iGoogle. Alexander liet zien dat gebruikers Fronter straks kunnen gebruiken via één knop (ruimtes bezoeken, functionaliteiten gebruiken, etc.), en dat Fronter gaat herinneren waar je het laatst bent geweest. Verder bleek dat de nieuwe openingspagina meer flexibel kan worden ingesteld en dat de gebruiker gelezen berichten kan wegklikken. De meeste vernieuwingen komen om te testen beschikbaar in de herfst. Na de Kerst wordt Fronter Y in productie genomen. Het mooie is ook dat organisaties daarna zelf kunnen beslissen wanneer zij overstappen op Fronter Y (Fronter wordt voor de meeste gebruikers centraal gehost).

Alexander Pettersen gaf verder een demonstratie van de nieuwe inlevertool (waarbij je eerst kunt aangeven om wat voor inleveractiviteit het gaat), van de verschillende manieren waarop je groepen kunt samenstellen en van de nieuwe individuele leerpad-tool.

Deze sessie maakte duidelijk dat Fronter drastisch zal veranderen. Ik heb sterk de indruk dat deze elektronische leeromgeving hierdoor verder zal verbeteren. Maar zoals wel vaker, geldt hier: "The proof of the pudding is in the eating". Daarnaast kan Fronter niet altijd duidelijk maken wanneer bepaalde verbeteringen worden doorgevoerd (hun road map kent lang niet altijd harde deadlines).

Na de workshop van collega Bert Utens en zijn leerlingen, heb ik de sessie van Stephan Kahmann (Fronter Nederland) over Fronter Bridge bijgewoond. Met behulp van deze applicatie kunnen hoofdbeheerders een vertrouwde relatie aanbrengen tussen instituten die Fronter gebruiken. De ene hoofdbeheerder maakt aan, de andere hoofdbeheerder accepteert de vertrouwde relatie. Deze vertrouwde relatie maakt het mogelijk dat leerlingen/medewerkers van diverse instellingen ruimtes van elkaar kunnen bezoeken, bijvoorbeeld om online leerstof met elkaar te delen. De eigenaar van een ruimte moet groepen of individuen van de andere instelling daar expliciet toegang voor geven.

Het viel me op dat het toegang geven van groepen tot ruimtes enigszins omslachtig verloopt (codes kopiëren enzo). Maar de potentie van Fronter Bridge voor samenwerking tussen instellingen is groot.

Stephan liet tenslotte ook de mogelijkheden zien van de Learning Exchange Resource-tool. Dankzij deze applicatie kun je in externe repositories zoeken, zoals Edurep.

Na mijn afsluitende presentatie en de dankwoorden van Willem van Dinther van ROC Eindhoven, was het tijd voor een borrel.

Ik kijk terug op een geslaagde, eerste gebruikersdag van Fronter in het MBO. Ik verwacht dat deze dag zeker een vervolg zal krijgen. Tijdens deze dag is overigens ook getwitterd (vooral door mij…).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: