Meerdere taxonomieën voor leren

De taxonomie van Bloom is waarschijnlijk de meest populaire ordening waarmee we grip kunnen krijgen op de complexiteit van leren. Maar het is zeker niet de enige ordening. Bovendien moeten we de waarde van taxonomieën voor leren niet overdrijven.

Taxonomy

Foto: Krista76

Taxonomieën zijn ordeningen of indelingen die worden gebruikt om meer grip te krijgen op complexe werkelijkheden. Op het gebied van leren is de taxonomie van Benjamin Bloom wellicht de bekendste indeling. Deze indeling is meer dan vijftig jaar oud, maar wordt dikwijls nog steeds gebruikt. Volgens Donald Clark versimpelen taxonomieën de complexe werkelijkheid te veel, en verloopt leren veel diffuser dan taxonomieën doen voorkomen. Ook loop je het risico dat onderwijsontwikkelaars leerarrangementen gaan ontwerpen op basis van deze taxonomieën (terwijl deze daar niet voor zijn bedoeld). Ze richten zich ook vooral op gedrag, en minder op cognitieve processen.

Terry Heick laat zien dat er ook alternatieve taxonomieën zijn die ons kunnen helpen om meer grip te krijgen op de complexiteit van het leren. Volgens Heick is dat belangrijk omdat Bloom’s indeling niet zaligmakend is, en bovendien bepaalde concepten onvoldoende onderkent (zoals zelfkennis of de ontwikkeling van onbekwaam naar bekwaam).

Op elke taxonomie is wel wat af te dingen. We moeten wat mij betreft deze taxonomieën vooral beschouwen als perspectieven waarmee je naar leren kunt kijken. En je kunt op meerdere manieren naar leren kijken. Leren heeft te maken met individuele cognitieve processen, met sociale processen, met toepassen, kennen, feiten, concepten, begrippen, experimenten, met connecties, enzovoorts.

Wellicht is het nodig om een aantal taxonomieën te combineren tot een nieuwe ordening.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: ,
1 Reactie op “Meerdere taxonomieën voor leren
  1. saskia van Zijl schreef:

    Volgens mij is een taxonomie is een hiërarchie om leerdoelen te ordenen. Kan in het onderwijs een handig middel zijn om te checken of je met je leeractiviteit je leerdoel behaalt. Ook als check voor de toetsen die je ontwikkelt. Bloom is wat meer gericht op cognitieve doelen. Voor het hoger onderwijs zou Block juist geschikter kunnen zijn, vanwege de attitude aspecten.

1 Pings/Trackbacks voor "Meerdere taxonomieën voor leren"
  1. […] De taxonomie van Bloom is waarschijnlijk de meest populaire ordening waarmee we grip kunnen krijgen op de complexiteit van leren. Maar het is zeker niet de enige ordening. Bovendien moeten we de waarde van taxonomieën voor leren niet overdrijven.  […]

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: