Negatieve gevolgen van constante attentie (#in)

De afgelopen week vertelde een kennis mij dat haar man haar in de auto belde en vroeg of zij over de oude Waalbrug bij Nijmegen reed. Verbaasd keek zij in de achterruitspiegel: reed hij achter haar aan? Maar nee: op hun iPad kon hij zien waar haar iPhone zich bevond.

Dankzij nieuwe internettechnologie komt steeds meer informatie over individuen, voor steeds meer mensen beschikbaar. Slimme systemen geven je het gevoel permanent onder toezicht te staan. Deze constante attentie kan echter negatieve, persoonlijke, gevolgen hebben aldus het BBC-artikel How to cope when the world can watch everything you do zich af?


Researchers are investigating ways to help people cope and combat the feelings of incompetence, shyness and sheer embarrassment many people feel when trapped in the spotlight of technology. That will become especially acute with new technology that people do not know how to use.


Er wordt nu onderzoek gedaan naar deze vorm van verlegenheid. Technologie speelt daarbij overigens een belangrijke rol. Sensoren kunnen vrienden bijvoorbeeld laten weten dat jij hulp nodig hebt als je je opgelaten voelt. Ook kan technologie er voor zorgen dat applicaties weten wanneer je wel persoonlijke informatie wilt delen, en wanneer niet.

Heel vaak hebben we het over privacy en veiligheid (denk aan cyberpesten), in relatie tot digitale aanwezigheid. Maar er kan dus ook sprake zijn van psychologische, nadelige, gevolgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: