Ontwerpprincipes van multimedialeren

De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie?

Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse website over digitale didactiek.

Deze website vat ook Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia samen. Ze hebben daarbij Nederlandstalige begrippen gehanteerd. Zo noemen ze het principe dat je beeld in combinatie met audio en tekst tot cognitieve overbelasting kunnen leiden, het ‘overtolligheidsprincipe’.

Andere principes zijn onder meer het personaliseringsprincipe, het modaliteitsprincipe of het coherentieprincipe.

Voor degenen die meer verdieping wensen, bieden zij aanvullende bronnen aan.

Erg handig.

Meer informatie?

Zie ook:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
2 comments on “Ontwerpprincipes van multimedialeren
  1. Don Zuiderman schreef:

    Hoi Wilfred,

    Ken je mijn kennisclip over de cognitieve multimediatheorie al?

    https://youtu.be/0HvI0x9-0qE

    Vriendelijke groet,

    Don Zuiderman

2 Pings/Trackbacks for "Ontwerpprincipes van multimedialeren"
  1. […] De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie? Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse…  […]

  2. […] De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie?  […]

Top

%d bloggers liken dit: