Ontwerpprincipes van multimedialeren

De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie?

Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse website over digitale didactiek.

Deze website vat ook Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia samen. Ze hebben daarbij Nederlandstalige begrippen gehanteerd. Zo noemen ze het principe dat je beeld in combinatie met audio en tekst tot cognitieve overbelasting kunnen leiden, het ‘overtolligheidsprincipe’.

Andere principes zijn onder meer het personaliseringsprincipe, het modaliteitsprincipe of het coherentieprincipe.

Voor degenen die meer verdieping wensen, bieden zij aanvullende bronnen aan.

Erg handig.

Meer informatie?

Zie ook:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,
2 reacties op “Ontwerpprincipes van multimedialeren
  1. Don Zuiderman schreef:

    Hoi Wilfred,

    Ken je mijn kennisclip over de cognitieve multimediatheorie al?

    https://youtu.be/0HvI0x9-0qE

    Vriendelijke groet,

    Don Zuiderman

2 Pings/Trackbacks voor "Ontwerpprincipes van multimedialeren"
  1. […] De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie? Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse…  […]

  2. […] De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie?  […]

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
september 2018
M D W D V Z Z
« aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: