Sociale media hoeven niet te leiden tot een andere pedagogische relatie (#in)

De titel Social media 'tools' offer opportunities for teachers dekt niet de lading van het betreffende krantenartikel. De auteur schrijft namelijk vooral over tips om als docent sociale media op een pedagogisch verantwoorde manier te gebruiken:

  • Wees terughoudend met het accepteren van 'vriendschappen' met leerlingen op sociale netwerken, en vermijd ook persoonlijke smsje's en mails.
  • Consulteer ouders en verzorgers als je sociale netwerken binnen het onderwijs wilt gebruiken.
  • Hanteer dezelfde ethische standaarden als in offline situaties ten aanzien van zorg voor leerlingen en de vertrouwenspositie die je ten aanzien van hen inneemt.
  • Vermijd op je werk dat je constant met leerlingen sms-t of chat. En gebruik je computer thuis zo min mogelijk voor contact met leerlingen en ouders.
  • Wees terughoudend met het posten van privé informatie of kritiek online: What goes online isn't always as private as it seems.

Met name tip 1, 2, 3 en 5 spreken mij aan (een strikte scheiding tussen werk en thuis is m.i.  niet vol te houden, en beperkt je keuzevrijheid om te werken waar je wilt). Je pedagogische relatie met leerlingen hoeft wat mij betreft niet te veranderen doordat je gebruik maakt van sociale media. Wel heb je nieuwe mogelijkheden om te volgen wat leerlingen bezighoudt, en om met leerlingen te communiceren. En je didactische gereedschapskist is natuurlijk ook door sociale media verrijkt. Maar zoals gezegd: daar gaat dit artikel niet over.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: