Tips voor het hanteerbaar maken van grote hoeveelheden informatie, applicaties en interacties (#in)

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over hanteren van massa's informatie via een 'probabilistische' instelling. Nelly Spanjersberg reageerde hier op door o.a. te verwijzen naar deze video van Dave Cormier, en -op basis hiervan- enkele tips te geven voor het efficiënt volgen van een Massive Open Online Course. Samen met o.a. een eerdere blogpost inspireerde deze reactie mij tot de volgende tips voor het hanteerbaar maken van grote hoeveelheden informatie, applicaties en interacties:

  • Kies gedurende langere tijd enkele onderwerpen en interessante personen die je actief wilt volgen. Verleg je focus van volume naar waarde.
  • Kies gedurende langere tijd enkele applicaties die je actief wilt gebruiken. Een belangrijk selectiecriterium is het kunnen synchroniseren van data op verschillende apparaten.
  • Maak een onderscheid tussen je 'productieomgeving' (applicaties die je langere tijd productief wilt gebruiken) en je 'experimenteeromgeving' (het uitproberen van nieuwe toepassingen).
  • Reserveer tijd om te experimenteren met nieuwe applicaties.
  • Oriënteer je op onderwerpen. Abonneer je op RSS-feeds, kies enkele topics op Quora, en zoek op Twitter op bepaalde hashtags. Scan berichten eerst. Berichten die je interessant lijken, verzamel je om later uitgebreider te bekijken (bijvoorbeeld via Diigo).
  • Laat anderen weten dat je bepaalde onderwerpen volgt.
  • Waak ervoor dat je personen volgt die ongeveer dezelfde mening zijn toegedaan (leidt tot tunnelvisie).
  • Deel zelf, wissel uit, reageer. Reciprociteit is essentieel voor een goed functionerend leernetwerk.
  • Probeer bij het oriënteren op onderwerpen patronen te herkennen. Let bijvoorbeeld op berichten die worden geretweet. Let vooral op wat mensen die veel over 'jouw onderwerpen' weten, bespreken. Een applicatie als Summify kan daarbij nuttig zijn. Verleg wederom je focus van volume naar waarde.
  • Cluster en orden. Doe dat bijvoorbeeld bij je RSS-feeds. Welke feeds wil je eigenlijk altijd lezen? Wat is 'nice to read' (maar kun je gemakkelijk missen)? Maak mappen van je RSS-feeds. Gebruik lijsten bij Twitter (van onderwerpen of groepen tweeps). Gebruik combinaties van tags bij social bookmarking.
  • Markeer berichten selectief op ongelezen, als je er niet aan toe bent gekomen. Volg daarbij je ordening op prioriteit.
  • Leg verbanden tussen bronnen en reflecteer. Een weblog is daar erg geschikt voor.
  • Durf afscheid te nemen van onderwerpen en applicaties. Verwijder personen gerust uit lijsten en mappen met RSS-feeds.
  • Kies in je tijdsbesteding ook een duidelijke focus. Vooral als je het druk hebt. Het is weinig efficiënt om vaak te switchen tussen diverse applicaties.
  • Gebruik mobiele en draadloze technologie zodat je wachttijden en dergelijke productief kunt benutten. Een smartphone met apps kun je bijvoorbeeld prima gebruiken om op een perron berichten te scannen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
4 comments on “Tips voor het hanteerbaar maken van grote hoeveelheden informatie, applicaties en interacties (#in)
  1. Patricia Kokx schreef:

    Ik zou er nog een tip aan willen toevoegen:
    – Bouw ‘denktijd’ in. Besluit eens om tijdens een treinreis laptop, iPad en iPhone in de tas te laten, kijk uit het raam en benut de tijd om te mijmeren, te overdenken en je gedachten te ordenen. Denk daarbij ook eens aan iets heel anders dan je werk. In de geschiedenis zijn heel veel goede ideeen ontstaan door juist een hele indirecte gedachtengang te volgen.

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Patricia Kokx: raad eens wie in 2003 over mobile learning schreef: “Dankzij “mobile learning” is effectief leren mogelijk in tuin, trein of tearoom. Voor het leerproces is het misschien wel zinvoller om op deze plaatsen gewoon na te denken en nek, schouder en pols rust te gunnen.”

  3. Patricia Kokx schreef:

    @Wilfred: Ik heb gisteren lang gezocht naar een manier om een vraagstuk te benaderen. Het uiteindelijke idee kwam terwijl ik aan het paardrijden was. Bij uitstek een volledig analoge bezigheid die zich op geen enkele manier laat combineren met mobiles maar wel met beweging en dus zuurstof naar de hersenen! Waarschijnlijk was ik achter de PC niet tot deze oplossing gekomen.
    (Was jij dat in 2003?)

  4. Wilfred Rubens schreef:

    @Patricia Kokx: ik heb dat met spinnen, of onder de douche. En ja, dan was ik in 2003. Inmiddels ben ik daar wel wat genuanceerder tegen aan gaan kijken. Mijn denkproces voltrekt zich terwijl ik ICT gebruik. Maar dus ook wel zonder.

Top

%d bloggers liken dit: