Trends blended learning

Willem Karssenberg (@trendmatcher) wees me via Twitter op een infographic waarin -uiteraard- tien trends op het gebied van blended learning worden beschreven. Wat valt mij daarbij op?

De samenstellers definiëren blended learning als leeractiviteiten waarbij technologie wordt gebruikt, en leren binnen en buiten de klas plaats vindt. Het gebruik van ICT binnen de klas valt dus buiten de scope van deze definitie.

Verder constateert men dat blended learning er toe bijdraagt dat leren minder docentgecentreerd wordt, en meer studentgecentreerd. De kenmerken van 'docentgecentreerd' en 'studentgecentreerd' leren zijn echter nogal discutabel. Zo zou docentgecentreerd leren gedreven worden door standaarden, terwijl studentgecentreerd leren gedreven wordt door het curriculum. Een curriculum wordt echter vaak beïnvloed door standaarden (en daarvan is nog steeds veel sprake). Ook zou studentgecentreerd leren gebaseerd zijn op het 'inquiry model' wat volgens mij niet persé het geval hoeft te zijn. De samenstellers geven ook aan dat docentgecentreerd leren gericht is op producten, terwijl studentgecentreerd leren productgeoriënteerd zou zijn (?).

Bij studentgecentreerd leren heeft de lerende echter meer invloed op de leerdoelen waaraan gewerkt wordt, wordt meer rekening gehouden met de kennis, talenten en ambities van lerenden, en heeft de lerende meer invloed op leeractiviteiten, leerinhouden en tijd, plaats en tempo van leren. Onderwijs kan meer en minder studentgecentreerd zijn.

Blended learning kan m.i. zowel docentgecentreerd als studentgecentreerd worden ingevuld. De gehanteerde didactiek kan erg verschillen, en is zeker niet persé gebaseerd op het 'inquiry model'.

In de infographic wordt verder geïllustreerd dat lerenden steeds minder vaak puur klassikaal leren, en vaker online of blended. Ik verwacht overigens dat het aandeel blended learning in ons land groter is, terwijl het aandeel volledig online leren geringer is dan in de VS.

In de infographic wordt verder onder meer de relatie benadrukt met datagedreven leren (dankzij learning analytics), mobile learning en gamification. Dit zijn natuurlijk algemene trends op het gebied van ICT en leren (hoe kom je anders ook aan tien trends).

Ik mis eigenlijk twee belangrijke trends. In de eerste plaats is dat de aandacht voor het concept van de flipped classroom. Dit fenomeen is in feite een toepassing van blended learning. De aandacht voor de omgekeerde klas heeft er wel voor gezorgd dat expliciet en beter wordt nagedacht over waar bijeenkomsten goed voor zijn, en wat de sterke kanten van ICT voor leren zijn. Op de tweede plaats mis ik de aandacht voor een grotere diversiteit aan modellen op het gebied van blended learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Volg

Subscribe via RSS
oktober 2017
m D w d v Z Z
« sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk