Verbeelden draagt bij aan onthouden

We zouden binnen het onderwijs lerenden meer een voorstelling moeten laten maken van datgene wat zij lezen. Deze 'brain movies' bevorderen niet alleen het plezier in leren, maar leiden ook tot meer begrip. Ook onthouden lerenden datgene wat zij lezen beter.

Ik denk dat menigeen de bevindingen uit het artikel Brain Movies: When Readers Can Picture It, They Understand It van Donna Wilson en Marcus Conyers voor de hand liggend vindt. Als je lerenden vraagt beelden te bedenken bij datgene wat zij lezen, dan stimuleer je het concretiseren van abstracte begrippen en teksten. Daardoor leren zij beter.

Het mooie van deze bijdrage is dat zij deze theorie zelf ook weten te concretiseren met behulp van een aantal voorbeelden en veel tips. Zo adviseren de auteurs docenten om, voordat de lerenden een tekst gaan lezen, nieuwe begrippen of woorden eerst te introduceren. Je zou lerenden dan foto's, websites of andere afbeeldingen van de begrippen moeten laten zoeken en met elkaar laten delen. Een andere tip is: laat lerenden een film in hun hoofd maken van een passage die je net hebt voorgelezen. Laat lerenden vervolgens hun favoriete scene delen.

Volgens mij kun je applicaties zoals Pinterest prima hiervoor gebruiken. Je kunt lerenden dan bijvoorbeeld een moodboard laten maken van artikelen die zij lezen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,
3 reacties op “Verbeelden draagt bij aan onthouden
  1. Petra Fischer schreef:

    Hi Wilfred, dank je wel voor het posten van deze zeer interessante blog. Ik zie verbanden met “Video Enriched Skeleton Conpetmapping’, een van de didactische scenario’s die wij in het kader van het REC:all project aan de VU geïntroduceerd hebben (geïnspireerd door Ton Mareé van de TU Eindhoven). Zelf ik ik een case study bij Sociologie begeleidt:
    http://1drv.ms/1lzWzsA
    Ook voor andere didactische scenario’s van videogebruik is je blog interessant ….
    groet, Petra Fischer (Onderwijsadviseur VU)

    • Profielfoto van Wilfred Wilfred schreef:

      Ik zie zeker ook verbanden met conceptmapping, vooral als je hier video bij gebruikt. Aan de andere kant kunnen conceptmaps ook een meer abstract karakter hebben.

  2. Wim Oostindier schreef:

    Je kunt ook de ‘lezer’ infographics laten maken: visualiseren van wat je net gelezen hebt.
    Zie deze site met suggesties voor 5 goede online tools:
    http://www.freetech4teachers.com/2013/12/five-good-online-tools-for-creating.html#.U3sSHfmSz04

Volg

Subscribe via RSS
juni 2017
m D w d v Z Z
« mei    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk