Workshop colleges verrijken met TodaysMeet en Mentimeter

In het kader van een adviestraject bij Zuyd Hogeschool heb ik vanochtend een workshop verzorgd over het verrijken van hoor- en gastcolleges via TodaysMeet en Mentimeter.

Backchannel

Foto: HarcoRutgers, Flickr

De directeur van de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool heeft mij gevraagd de opleiding te ondersteunen het ontwikkelen en invoeren van een eigen model van blended learning. Hoor- en gastcolleges maken nog steeds deel uit van dat model (al worden ze deels vervangen door andere online leeractiviteiten zoals kennisclips). Deze leeractiviteiten kun je leerzamer maken door gebruik te maken van activerende werkvormen die ons brein aan het werk zetten. Je kunt daarbij verschillende technologieën gebruiken, zoals TodaysMeet en Mentimeter.

TodaysMeet kun je bijvoorbeeld gebruiken als backchannel. Een backchannel is een communicatiekanaal dat je gebruikt om deelnemers tijdens een bijeenkomst vragen te laten stellen over het college of om bronnen te delen. Op deze manier kun je gemakkelijk meer studenten een stem geven tijdens het college. TodaysMeet is een vrij eenvoudige tool die je hiervoor kunt gebruiken. Jorick Scheerens laat dit bijvoorbeeld zien in deze video.

Ik vind het daarbij van belang dat je het gebruik van TodaysMeet introduceert (vooral het doel), dat je gebruik maakt van een moderator en dat je momenten inbouwt om vragen te beantwoorden. Een discussiepunt is of je TodaysMeet toont op een scherm. Dat kan ook afleidend werken.

Mentimeter is mijn favoriete student response systeem. Je beschikt over meerdere typen vragen die je kunt gebruiken om voorkennis te activeren, om te checken of studenten de uitleg hebben begrepen, meningen te peilen of discussies te starten. Je kunt verschillende events aanmaken, en events en vragen hergebruiken.
Sinds kort kun je met de gratis versie slechts twee vragen per event gebruiken. Ik maak echter al lange tijd gebruik van de betaalde versie. Deze is de investering m.i. waard. Jorick Scheerens heeft ook een video genaakt van Mentimeter.

Mentimeter werkt vooral goed op een tablet of smartphone. Ook nu moet je het doel van Mentimeter bij studenten introduceren. Je moet goed nadenken over wat je met de vragen wilt bereiken. Verder moet je de vragen vooraf voorbereiden. Waak er ook voor dat je niet te veel vragen stelt, en dat Mentimeter geen ‘sleur’ wordt (zorg voor afwisseling met andere werkvormen).

Vandaag heb ik met de aanwezigen gewerkt met deze twee toepassingen, en gediscussieerd over de toepassingen. In de nabije toekomst zullen ze worden toegepast.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,
4 reacties op “Workshop colleges verrijken met TodaysMeet en Mentimeter
  1. Loes van Gemert schreef:

    Mooi om te lezen en mooi om het onderwijs te verrijken!
    Als docent MBO hebben we via http://www.socialmediainhetmbo.nl (Ashwin Brouwer) en video’s van Jorick Scheerens een mooie basis van allerlei digitale tools, die wij op onze scholengemeenschap toepassen. http://www.kahoot.it wint bij de leerlingen als instrument boven Mentimeter, Socrative, testmoz of http://quizizz.com/ etc.

    • Frans schreef:

      inderdaad Loes: in MBO is Kahoot populair. Leuk ook dat je kunt zoeken naar andere quizen rondom jouw onderwerp. Leerlingen gaan helemaal op in de telling en de docent staat dan heerlijk als quizmaster bij het scherm. En als ze het goed hebben gedaan kun je het meetellen als een kleine tussentoets.

  2. Judith van Hooijdonk schreef:

    Mooi! Wist jij of de aanwezigen dat we bij Zuyd een licentie hebben op Shakespeak? Ook een applicatie om het onderwijs te verrijken.

    • wrubens schreef:

      Ik heb wel laten checken of er afspraken waren om bijvoorbeeld Shakespeak standaard te gebruiken. Bleek niet zo te zijn. Ik heb zelf overigens nog niet met deze toepassing gewerkt.

Top

%d bloggers liken dit: