Kan AI ondersteunen bij het balanceren tussen pedagogische spanningen?

Remco Pijpers schetst in een recente LinkedIn-post een kernuitdaging van het pedagogisch handelen: het voortdurend balanceren tussen tegenstrijdige krachten. Volgens Remco moeten we als het gaat om AI meer pedagogisch onderscheid maken tussen wat goed en wat ongepast is. AI introduceert inderdaad nieuwe spanningen, maar biedt m.i. tegelijkertijd mogelijkheden om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samen aan de slag met een AI-strategie voor leren, opleiden en onderwijs

De inzet van AI krijgt steeds meer plek op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Veel organisaties zijn al aan het experimenteren met AI-toepassingen, maar een samenhangende aanpak ontbreekt vaak nog. Voor organisaties die deze stap wel willen zetten, bied ik een programma aan waarin ik met een multidisciplinair

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe samenwerking tussen verschillende expertises studentsucces kan verbeteren (ook met behulp van AI)

Onderwijsinstellingen worstelen steeds meer met de vraag hoe ze groeiende aantallen lerenden met uiteenlopende behoeften effectief kunnen ondersteunen. Bharat Khushalani beschrijft in Empowering Student Success through AI-Driven Collaboration hoe een technische hogeschool in India laat zien hoe verschillende afdelingen samenwerken om gepersonaliseerde ondersteuning te bieden. ‘AI’ speelt daarbij een belangrijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 12)

De afgelopen week heb ik me verwonderd over in totaal veertien berichten. Het Franse Mistral heeft bijvoorbeeld een nieuw model gelanceerd, er was veel ‘videonieuws’ en er is een nieuw type browser gelanceerd. In China hebben ze een manier bedacht om te voorkomen dat AI-tools tijdens examens gebruikt kunnen worden,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)

Als we steeds minder informatie onthouden en ons denken uitbesteden aan AI-toepassingen, dan zullen we steeds minder intelligent worden. Deze waarschuwing doen Barbara Oakley en collega’s in het hoofdstuk The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI. Zij pleiten voor een meer bewust gebruik van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de verwevenheid van technologie en menselijke relaties

Het afgelopen weekend stuitte ik dankzij Esther van Popta op een bijdrage waarin wordt betoogd dat menselijke relaties en zelfbepaling de basis vormen voor het gebruik van AI voor leren, opleiden en onderwijs. Dat klinkt sympathiek en wijs, maar is m.i. te simplistisch. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25

We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een nieuwe benadering voor toekomstgericht denken over leren.Tijdens editie 2025 van de OEB

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder