1428 deelnemers

Gistermiddag naar een sessie over ICT in het Nederlands onderwijs geweest. Vandaag naar onder meer een sessie over mobiel leren en game based leren.
Enkele opmerkelijke zaken wil ik jullie niet onthouden.

De Nederlandse sessie ging o.a. over learning content management systemen. Wat me o.a. opviel was dat je rekening moest houden met erg veel facoren wil de invoering ervan slagen. Denk aan het toevoegen van metadata of aan het expliciet maken van het ontwerp van het leerproces. Volgens mij heb je daarom te maken met erg veel risico’s.

Verder viel me ook op dat het technisch mogelijk is om videofilms geschikt te maken voor het Internet (streaming video). Er is ervaring mee opgedaan en de tools zijn makkelijk te verkrijgen (en schijnbaar te leren).

Tijdens de plenaire sessie werd o.a. aangegeven dat 1428 mensen deze conferentie bezoeken. Nederland heeft de grootste buitenlandse delegatie, met 170 personen.
Het valt ook op dat door alle plenaire inleiders (het waren er maar liefst 5) het belang van ‘pedagogy’ werd benadrukt. Overigens zonder dit uit te werken.

Ook heb ik enkele sprekers horen praten over de noodzakelijke aandacht en waardering voor informeel leren. Iemand van HP (van de printers) gaf o.a. aan dat mobile learning erg geschikt is om informeel leren te ondersteunen. Voor IBM is mobile learning erg belangrijk ’to fill peoples down time’: de wachtijden van mensen (bijv. op vliegvelden) kan dan beter worden benut. Volgens mij is overigens niets mis met het gebruiken van ‘down time’ om na te denken, uit te rusten enzovoorts.

De aandacht voor game based learning viel me ook op. In 2000 heb ik in Dallas daar een workshop over bijgewoond. Nu zat hier de zaal vol. Ik heb wel het idee dat ‘spelend leren’ toegankelijker wordt doordat meer wordt gewerkt met templates. Daardoor wordt het eenvoudiger en goedkoper om educatieve games te maken. Maar er zal op didactisch gebied en vooral ook organisatorisch gebied veel moeten gebeuren om game based learning te laten landen (denk aan de acceptatie door het management).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.