Meerwaarde iPad voor onderwijs zit in apps en gemak (#in)

Ik begon het artikel The school that gives every student an iPad vanavond met de nodige scepsis te lezen. Wéér een school, dacht ik, die -net zoals scholen in New York laatst– iPads aanschaft, omdat het de iPad betreft. Bij nader inzien ben ik positiever, al blijf ik kritiek houden.

De Schotse Cedars School of Excellence heeft voor al haar leerlingen namelijk een iPad aangeschaft. Deze school heeft eerst overwogen om laptops aan te schaffen. Dat bleek te kostbaar, terwijl de iPod Touch te beperkt in functionaliteit was. Toen de iPad op de markt verscheen, was de keuze snel gemaakt.

it boasted a decent software keyboard and projector connection, and Apple made office apps available for sale.

De gebruikersvriendelijkheid, de e-book faciliteit en de vele apps hebben de acceptatie ervan bevorderd.

Als je het artikel goed leest, zit de meerwaarde van de iPad ten opzichte van een laptop (of netbook) vooral in de apps die gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van tal van vaardigheden (motorische vaardigheden, taal- en rekenbaardigheden). Verschillende apps doen volgens het artikel een beroep op creatieve vaardigheden.

"The iPad is not a substitute for existing media, and it requires artistic skill to master, but in some ways it more effectively helps pupils develop confidence in their abilities and enthusiasm to try," asserts art teacher Jenny Oakley. She says a combination of immediacy, security (due to 'undo') and usability means pupils "do not have to overcome the hindrance of learning to manipulate another tool – rather, they use one they've developed dexterity in since birth".

Laptop zijn daar inderdaad niet goed in. Ik herken dat zelf ook. Er zijn voo de iPad games ontwikkeld die relatief goedkoop en heel mooi vormgegeven zijn, en waarmee je tal van vaardigheden kunt ontwikkelen. In de kerstvakantie kon je bijvoorbeeld gratis Crystal Portal en BrokenSword downloaden waarmee je via een avontuur je je hersenen kunt pijnigen. Deze spellen zijn ook verkrijgbaar voor PC's, maar ze lijken voor een iPad gemaakt. Zie ook Serious Games For iPad Put Children In The Education Driver's Seat.

Het mooie is ook dat lerenden die apps kunnen aanschaffen die zij voor hun leerbehoeften nodig hebben. Mits je personalisering inderdaad toestaat, aanmoedigt en inbedt in het onderwijs!

De tweede belangrijkste toegevoegde waarde van de iPad ten opzichte van een laptop is het gemak in gebruik. De iPad kan volgens het artikel snel aan en uit, en heeft een lange batterijduur. De bediening wijst vanzelf. De iPad maakt technologie daardoor 'gewoon'. Je hoeft geen speciale aandacht te besteden aan ICT.

Allemaal waar. En toch vind ik een iPad op dit moment geen vervanger van een laptop. Als je veel apps gebruikt, ben je snel tientallen euro's kwijt (zie ook Ewan McIntosh kritiek). Verder zijn tal van noodzakelijke programma's binnen het onderwijs nog steeds niet via een App verkrijgbaar (ik denk aan zware tekenprogramma's voor de bouw). Veel elektronische leeromgevingen, andere educatieve (webbased) apllicaties en content werken suboptimaal (of ronduit niet goed) op de iPad (en niet alleen vanwege het gebruik van flash). Cloud computing is nog steeds niet zodanig ingeburgerd dat we geen server of harde schijf meer nodig hebben. En we willen toch niet verplicht worden om Pages als tekstverwerker te gebruiken?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Is niet het grote nadeel dat je hiermee voor een hele generatie een vendor lock-in creëert, en niet alleen op het gebied van software zoals vroeger met Windows, maar ook nog op het gebied van hardware? Het zou op zijn minst niet in lijn zijn met het streven van de overheid om voor open standaarden te kiezen.

  2. Hoe kritisch je ook kunt zijn tegenover een ‘dictatoriaal’ bedrijf als Apple, het gebruiksgemak van iPhone en iPad is volgens mij een niet te onderschatten factor die de nadelen verre overtreft. Het touchscreen is superieur, vergeleken met andere merken: gevoeliger, preciezer, fijner. Apps zijn stabieler, betrouwbaarder en functioneler, vergeleken met andere merken. Het werkt gewoon altijd, vrijwel zonder te crashen, en als iets crasht is er een snelle oplossing.
    Ik zie veel ICT die veel te veel vragen van de gebruiker; computers in klassen met programma’s die het niet doen, te traag opstarten, slecht-responsieve whiteboards, etc etc.
    Dat Apple de interface tussen inhoud en gebruiker vrijwel drempelloos maakt is een enorm wapenfeit en de kern van het succes. Het is alleen, nu hij er eenmaal is, misschien zo voor de hand liggend, dat je het nauwelijks als iets bijzonders opmerkt.
    Maar denk even terug welke concurrenten het vier jaar geleden al hadden geprobeerd, tot Apple in 2007 met de iPhone kwam en pas 1 jaar geleden (!) met de iPad. De technologie was er al, alleen om het op de goede manier bij elkaar te brengen, dat is de crux.

  3. Leren in een schoolomgeving is operationeel vooral een kwestie van lezen, kijken, zoeken, wat aantekeningen maken. Daarvoor is een iPad ideaal. Zware paketten draaien ook op een laptop niet ideaal. Dus een iPad op school en een desktop thuis voor het maakwerk lijkt mij een ideale combi.
    En ik zag nu ook wat pakketten waarmee je aantekeningen in pdf’s kunt maken.
    http://sidneyevematrix.posterous.com/ipad-apps-for-annotating-pdfs
    Zo haalt de student dus tijdens de les of bestuderen de tekst of powerpoint (in PDF-vorm) van zijn elektronische leefomgeving en voegt er zijn eigen krabbels aan toe. Alleen zou hij het dan eenvoudig moeten kunnen terug opslaan op dezelfde plek in die omgeving, dus een personalised E-learning omgeving.

  4. Ook wij hebben een iPad project (100 studenten) en bij deze studenten heb ik onlangs een evaluatie afgenomen. Zeker 30 procent van de studenten die ik heb gesproken zagen de iPad OP TERMIJN wél zitten als vervanging van de laptop, ook als productietool. Daarvoor was volgens hen wel een ‘cloud’ oplossing voor opslag nodig en betere ‘productie’apps zoals tekstverwerkers. 30 procent is natuurlijk nog geen meerderheid, maar het was een grotere groep dan ik vooraf had verwacht. Ik vond dit redelijk verrassend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *