Adaptief leren voor efficiënt leren en het verbeteren van de toegankelijkheid

Adaptief leren wordt meestal ingezet met als doel om leerstof aan te laten sluiten aan niveau en voorkennis van lerenden. Bij de Universiteit van Memphis lijkt dit een middel te zijn, en zetten ze adaptief leren om andere redenen in.

Dat blijkt uit de bijdrage How adaptive learning changes the game. Daarin valt te lezen dat de Universiteit van Memphis adaptief leren gebruikt om studenten sneller door de leerstof te leiden. Daardoor besparen studenten tijd en geld. Tijd en geld vormen volgens deze bijdrage twee belangrijke drempels voor het afronden van cursussen, met name voor volwassen studenten.

Daarom wordt binnen de Bachelor of Science in Nursing onder meer adaptief leren ingezet, met een collectieve besparing van meer dan $ 100.000 in een enkel jaar als gevolg.

Binnen het programma wordt niet alleen adaptief leren ingezet, maar ook micro-credentialing (micro-krediet per examen) en het erkennen van ervaringsleren. Daardoor hoeven studenten geen leerstof te bestuderen die zij al beheersen.

De universiteit gebruikt het ‘content-agnostische’ adaptieve leerplatform Realizeit voor het ontwikkelen van intelligente leerpaden voor individuele studenten.

Instructional designers hebben elke cursus opgedeeld in aparte vaardigheden en concepten, en ze hebben het Realizeit platform geïnstrueerd om studenten door deze inhoud heen te leiden en een goede voortgang van het leren te verzekeren. Het online systeem beoordeelt studenten voortdurend en als studenten eenmaal hebben laten zien dat ze een concept onder de knie hebben, worden ze automatisch versneld naar de volgende fase van de studie geleid. Daardoor verspillen studenten geen tijd aan het opnieuw leren van inhouden.

Dit herstructureren was een arbeidsintensief proces (10-15 uur per onderdeel). Het bleek uiteindelijk wel de investering waard. De universiteit heeft hiervoor ook geld van de Bill & Melinda Gates Foundation ontvangen. Op dit moment bereikt de opleiding 55 studenten. Men hoopt dit aantal uit te breiden met 100 nu de toegankelijkheid ervan is verbeterd.

Ik vind het bijzonder dat efficiëntie voor studenten en toegankelijkheid de belangrijkste beweegredenen zijn om adaptief leren in te zetten. Ik hoop wel dat het programma ook regelmatig checkt of bepaalde kennis niet wegzakt. Je moet echter niet de complexiteit onderschatten van het herstructureren van opleiding. Ook vraag ik me af of een dergelijke aanpak past bij andere cursussen en opleidingen.

Het is in elk geval mooi om te zien dat adaptief leren niet alleen wordt ingezet voor taal, rekenen en wiskunde.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: