Adaptief versus gepersonaliseerd leren

De termen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’ worden vaak als synoniem gebruikt. Dat kan verwarrend werken. Want er zijn verschillen.

adaptive

Foto: Badalyanrazmik, Pixabay

In The Blurry Definitions of Adaptive vs. Personalized Learning komen een aantal experts aan het woord die zich buigen over deze twee begrippen. Er lijkt consensus te zijn over het volgende.

Gepersonaliseerd leren is elke vorm van aanpassing van het leren aan een individuele lerende, door een docent. Adaptief leren verwijst naar technologie om de voortgang van het leren te monitoren en op basis van algoritmes en data instructie ‘real time’ aan te passen.

Je gebruikt adaptieve technologie dus om het leren te personaliseren. Als docent ben je zonder technologie niet in staat adaptief leren te organiseren, maar je kunt leren wel zonder technologie personaliseren.

Gepersonaliseerd leren is een vorm van instructie, terwijl adaptieve technologie een product of oplossing is. Als een organisatie alleen een product aanschaft, zonder de wijze van onderwijs te veranderen, dan zal dit niet gaan werken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,
1 Reactie op “Adaptief versus gepersonaliseerd leren
  1. Manon Haartsen schreef:

    Eens. Al zou je nog wel kunnen stellen dat voor vergaande personalisatie ondersteuning van (liefst ook adaptieve) technologie onontbeerlijk is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk