AI centraal bij Google’s innovaties (en dat heeft gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs)

Gisteren besteedde ik aandacht aan de nieuwe versie van ChatGPT, die afgelopen maandag gelanceerd is. De dag erna vond Google I/O plaats, Google’s jaarlijkse conferentie waar innovaties worden aangekondigd. De vernieuwingen van dit jaar hebben een sterke focus op AI. Verder valt de intergratie van AI binnen andere Google-applicaties op, waardoor een heus AI-ecosysteem ontstaat. The Verge besteedt aandacht aan 14 aangekondigde innovaties. In deze blogpost vat ik deze samen, en evenals een bijdrage van Stephan Bauschard over de impact hiervan op leren, opleiden en onderwijs. Ik plaats ook eigen kanttekeningen.

LearnLM1. Google Lens laat je nu zoeken met video
Google Lens breidt zijn functionaliteit uit door naast afbeeldingen nu ook video’s te kunnen doorzoeken. Je kunt een video maken van iets waar je meer over wilt weten en vragen stellen tijdens de video. De AI van Google zoekt dan relevante antwoorden op het web.

2. Gemini beantwoordt vragen over je fotobibliotheek
Met de nieuwe “Ask Photos” functie kan Gemini vragen beantwoorden over je Google Foto’s bibliotheek. Deze functie gaat verder dan alleen het zoeken naar specifieke afbeeldingen en kan bijvoorbeeld ook teksten of details uit foto’s halen.

3. Gemini’s belangrijkste model wordt sneller en krachtiger
Het nieuwe Gemini 1.5 Flash model is geoptimaliseerd voor snelle reacties en kan beter vertalen, redeneren en programmeren. Het  contextvenster is verdubbeld. Dit betekent dat Gemini meer informatie tegelijk kan verwerken.

4. Gemini integreert met Workspace
Gemini 1.5 Pro wordt geïntegreerd in de zijbalk van Google Docs, Sheets, Slides, Drive en Gmail. Gemini wordt daardoor een veelzijdige assistent die informatie uit je Google Drive kan ophalen en taken kan automatiseren, zoals het schrijven van e-mails.

5. Project Astra: Google’s toekomstvisie op AI-assistenten
Project Astra is een multimodale AI-assistent die taken kan uitvoeren, je bezittingen kan bijhouden en visuele informatie kan verwerken.

6. Veo: Generatieve AI voor video
Veo is een nieuwe AI-toepassing die 1080p video’s kan genereren op basis van tekst-, beeld- en video-opdrachten. Het wordt al gebruikt door enkele YouTube-makers en aangeboden aan Hollywood. Een concurrent van Sora van OpenAI, dus.

7. Gems: Maatwerk chatbots voor Gemini
Met Gems kunnen gebruikers aangepaste chatbots maken die reageren volgens specifieke instructies. Dit kan bijvoorbeeld een motiverende hardloopcoach zijn. Je kunt dit vergelijken met de GPT’s van ChatGPT.

8. Gemini verbetert gesprekken
Gemini Live maakt stemchats natuurlijker en kan visuele informatie verwerken via de camera van je smartphone.

9. Circle to Search helpt met wiskundeproblemen
Met deze functie kun je een wiskundeprobleem op je scherm omcirkelen en de AI-toepassing helpt je de stappen te begrijpen.

10. Google Search krijgt een AI-update
De “AI Overviews” functie vat zoekresultaten samen in duidelijke antwoorden, vergelijkbaar met andere AI-zoektools zoals Perplexity.

11. AI-gestuurde scamdetectie voor Android
Gemini Nano AI helpt bij het detecteren van scams via telefoongesprekken en geeft waarschuwingen in real-time.

12. Slimmere AI voor Android-apparaten
Gemini kan vragen beantwoorden over video’s op het scherm en PDF’s verwerken voor informatie.

13. AI-assistent voor Google Chrome
Gemini Nano wordt geïntegreerd in Chrome en helpt bij het genereren van teksten voor sociale media, productrecensies en meer.

14. SynthID AI-watermerk
SynthID breidt zijn mogelijkheden uit door watermerken toe te voegen aan video’s die zijn gemaakt met Veo en kan AI-gegenereerde video’s detecteren.

Je ziet dat Google op een aantal terreinen OpenAI volgt, maar AI ook veelomvattender inzet aangezien men over meer producten in de portfolio beschikt. Deze innovaties van Google kunnen ook gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Stephan Bauschard gaat daar ook op in. Hij wijst op de lancering van LearnLM, een initiatief om hun modellen en bronnen specifiek af te stemmen op het onderwijs. Hierbij hoort ook een uitgebreid technisch rapport van 86 pagina’s (niet geklezen; lees Donald Clark’s impressie). Bauschard besteedt in zijn bijdrage aandacht aan:

Tutor/Teaching/Learning Bots by Another Name. PlayLab stelt gebruikers in staat om hun eigen chatbots te maken door het uploaden van trainingsgegevens zoals documenten en webpagina’s, die de chatbot vervolgens gebruikt als kennisbasis om conversaties aan te gaan. Op deze manier kunnen lerenden met behulp van Google Notebook cursusmateriaal uploaden en studiegidsen, FAQ’s, quizzen te creëren en interactief te chatten met de inhoud. Deze tool kan zelfs uitleg geven met voorbeelden die de lerende begrijpt, zoals basketbal, zelfs als dit niet in het oorspronkelijke cursusmateriaal stond.
Gemini als kan gebruikt worden bij het schrijven van scripties. Met een contextvenster van 1-2 miljoen tokens kun je alle relevante bronnen uploaden om ondersteuning te bieden bij het schrijven van een scriptie of thesis, of bij het oefenen voor de verdediging daarvan.

Learning Coaches. Als onderdeel van Learn LM maken leercoaches het voor lerenden makkelijker om via hun telefoons hulp te krijgen bij huiswerk of antwoorden op vragen. Google introduceert binnenkort ‘Gems’ om gerichte inhoudsinstructies in specifieke gebieden te bieden.

Multimodal “Just in Time” Learning. Google heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om van afbeeldingen te leren en na te denken over hoe de geïdentificeerde objecten gebruikt kunnen worden. Google heeft volgens Bauschard ook de werking van een geheugen gedemonstreerd , zoals het herinneren waar iemand zijn bril heeft gelaten.

AI Search Summaries. Deze zullen beschikbaar zijn in 50 talen, op elk leesniveau, en indien gewenst met leerdoelen en -opties.

Lesson Plan and Quiz Creators. Google gaat de concurrentie aan met bestaande educatieve AI-tools zoals SchoolAI en MagicSchool. Zij willen ook differentiatie mogelijk maken. Bauschard vindt het interessant om te zien hoe Google met bestaande applicaties zal concurreren, gezien hun sterke positie in scholen en de veelzijdigheid van hun producten.

The Creator Economy. Google heeft ook tools gelanceerd die creatief creëren ondersteunen, zoals Veo, een concurrent voor Sora, en Imagen3 voor geavanceerde beeldgeneratie.

AI Teammates. Google integreert AI als teamgenoot op de werkplek en in educatieve omgevingen. Dit maakt ook het voeren van debatten met AI, en zoals het ook bij samenwerkend leren gebeurd, mogelijk.

Overige items. Onder andere een real-time vraag- en antwoordfunctie op YouTube en de mogelijkheid om zelf quizzes te maken.

Mijn kanttekeningen

De gepresenteerde innovaties zijn, net als bij ChatGPT, krachtig en hebben potentie voor leren, opleiden en onderwijs. De potentie zal blijken als we kans hebben gehad om er ervaring mee op te doen. Bijvoorbeeld als het gaat om AI als teamgenoot bij samenwerkend leren. Effectief samenwerkend leren vraagt meer dan iemand waarmee je in gesprek kunt gaan. De aard van de opdracht/taak is van belang, evenals regels en richtlijnen voor samenwerken. Kan de AI-tool die toepassen? Verder valt de integratie met andere Google applicaties zoals Gmail en Drive op. Vanuit het perspectief van Google kan ik dit begrijpen. Gebruikers krijgen op deze manier ook de beschikking over een ecosysteem van AI-gedreven applicaties. Zij zwemmen hiermee wel in de afhankelijkheidsfuik van dit ‘Big Tech’-bedrijf. En Google heeft bepaald geen goede naam als het gaat om publieke waarden. Bij het gebruik van concurrenten van Google is deze afhankelijkheidsrelatie vooralsnog minder.

Verder heb ik vergelijkbare kritiek als de kritiek die ik gisteren op OpenAI had. Deze nieuwe geavanceerde toepassingen roepen nogal wat ethische vragen op, terwijl de bestaande kritiekpunten (onzin verkopen, bias, energieslurpen) nauwelijks worden aangepakt. Interessant in dit verband is ook Alex Cranz’ bijdrage We gotta stop ignoring AI’s hallucination problem. Volgens haar lijkt er een gebrek aan ernst te zijn bij het op een fundamentele manier aanpakken van problemen ten aanzien van nauwkeurigheid met output. Dit wordt volgens haar verder versterkt door opmerkingen van mensen zoals Sam Altman, CEO van OpenAI, die stelt dat een strikte focus op nauwkeurigheid de “magie” van AI zou wegnemen, een aspect dat veel gebruikers waarderen. Cranz stoort zich aan de manier waarop AI-technologie wordt gepresenteerd en gepromoot, ondanks de duidelijke gebreken in de betrouwbaarheid. Zij pleit voor een benadering waarbij de technologie haar basisfuncties correct uitvoert, voordat zij wordt uitgerold als een ‘revolutionair hulpmiddel’ voor het dagelijks leven.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *