Apple’s Tim Cook is sceptisch over de metaverse. Krijgt hij gelijk?

Tim Cook is latest CEO to question the ‘metaverse’“. Aldus de kop van een recente bijdrage van The Verge. Volgens deze bijdrage lijkt de CEO van Apple niet echt te geloven in de metaverse, waar Meta’s Mark Zuckerberg zijn pijlen juist sterk op richt.

Er is veel te doen over de ‘metaverse’, dat je zou kunnen typeren als de volgende generatie internet. Deze ontwikkeling kan ook gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. De eerste initiatieven zijn al genomen. De topman van Apple, Tim Cook, is echter ronduit sceptisch over deze ontwikkeling.

Cook denkt dat de meeste mensen de metaverse niet eens kunnen definiëren, laat staan dat zij er lange tijd in zullen verblijven. Apple investeert weliswaar in virtual reality en augmented reality, maar werkt niet aan de metaverse. VR is volgens hem voor bepaalde momenten, maar geen manier om goed te communiceren.

Tim Cook schaart zich volgens The Verge hiermee bij andere topmensen die terughoudend zijn ten aanzien van de metaverse, ook al investeren deze bedrijven (zoals Snap en Amazon) wel in technologieën zoals AR en VR.

Zal de metaverse een trend blijken te zijn of een hype? Het is nu nog te vroeg om daar een antwoord op te geven. Wat we wel weten, is dat voorspellingen van topmensen van technologiebedrijven lang niet altijd uitkomen. Lang geleden dacht Thomas Edison bijvoorbeeld dat film het onderwijs zou vervangen. Bill Gates is betrekkelijk laat gestart met investeren in internet, al beschreef hij internet in mei 1995 als een ‘vloedgolf‘. En een andere oud-topman van Microsoft, Steve Ballmer, geloofde aanvankelijk niet dat de iphone een aanzienlijk marktaandeel zou verwerven.

Het kan dus zomaar ook zijn dan Tim Cook niet alleen de “latest CEO“, is maar ook de “last CEO” die niet in de metaverse gelooft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.