Asynchroon & synchroon online leren: wanneer en hoe?

Vandaag heb ik voor de MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch van het Koning Willem 1 College een virtual classroom sessie verzorgd over asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van deze vormen? Wanneer kun je het beste welke vormen inzetten? En op welke manier? Wat betekenen deze verschillende vormen voor online begeleiden?

De sessie bestond uit korte inleidingen, opdrachten, quizzes en vragen/discussie. Er werden veel vragen gesteld. Daardoor ben ik aan het onderdeel online begeleiden niet meer toegekomen.

Dit was de structuur van de virtual classroom:

1. Voorstellen en spelregels

O.a. via de chat voorstellen en via Mentimeter in kaart brengen wat de ervaringen van de aanwezigen zijn met toepassingen van synchroon en asynchroon online leren

2. Synchroon en asynchroon leren

Wat is het verschil? Wat zijn eigenschappen van beide vormen? Verder heb ik benadrukt dat het zowel bij synchroon als asynchroon online leren belangrijk is een activerende didactiek toe te passen.

3. Vormen van asynchroon online leren

Ik heb zeven vormen genoemd waarvan ik er vier heb toegelicht (wat is het, hoe werkt het, sterk/minder sterk, waarvoor zet je het in):

  • Kennisclips
  • Screencasts
  • Podcasts
  • Online content (zelf maken of bestaande gebruiken). En hoe weet ik dat lerenden de content bestudeerd hebben?

Verder ben ik hierbij ingegaan op het belang van het bieden van een duidelijke structuur.

4. Vormen van synchroon, live, online leren

Ik heb vier vormen genoemd. Daarbij ben ik onder meer ingegaan op functionaliteiten en applicaties. Een aantal applicaties wordt gebruikt voor het faciliteren van virtual classrooms, terwijl ze er eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Deze applicaties beschikken niet over belangrijke functionaliteiten zodat je moet kiezen voor work-a-rounds. Het gebruik van deze applicaties is de laatste maanden explosief toegenomen.
Ik ben vervolgens uitgebreider ingegaan op de virtual classroom (toepassingen, wanneer normaliter in te zetten, waar kun je tegenaan lopen, didactische principes).

5. Online begeleiden

Hierbij wilde ik ingegaan op het voorbereiden van lerenden op online leren, op de sterke en minder sterke kanten van online begeleiden, en op een aantal voorbeelden.

6. Afronding

Slotopmerkingen, verwijzingen en een afrondende opdracht.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: