Bevorderen hologrammen betrokkenheid bij lerenden?

Hologram-technologie bestaat een hele tijd. Je komt deze technologie m. i. nog niet echt vaak tegen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Toch zijn er toepassingen bekend, schrijft Susan Fourtané. De University of South California (USC) gebruikt deze technologie om betrokkenheid van lerenden bij onderwijs te bevorderen.

HologramtechnologieVolgens Fourtané is het Digital Creative Lab (DCL) van de University of Southern California (USC) een faciliteit waar studenten op het gebied van digitalisering kunnen creëren en innoveren. Zij kunnen videogames ontwerpen of hoogwaardige video’s voor evenementen maken Het lab beschikt over 3D-printfaciliteiten en digitale displays voor het tentoonstellen van de nieuwste ideeën en inhoud. Dit centrum voor creativiteit en innovatie heeft ook holografische technologie getest om de betrokkenheid en het begrip van studenten te verbeteren.

In samenwerking met ARHT Media heeft USC de Capsule-oplossing in he onderwijs geïntroduceerd. Deze draagbare 4K-touchscreenweergave maakt volgens deze bijdrage gebruik van dynamische, hoge resolutie 3D-beelden om een boeiendere leeromgeving te creëren. Het ‘full-body LCD-display’ heeft 2D- en 3D-dieptesensoren voor levensgrote menselijke presentaties.

Volgens de directeur van Learning Environments Information Technology Services aan de USC, Joe Way, heeft de ARHT-hologramtechnologie de leerervaring aanzienlijk verbeterd en stimuleert deze technologie ook samenwerking. Hij stelt dat studenten hiermee makkelijker complexe concepten kunnen visualiseren en beter begrijpen. Interactiviteit en realiteit zijn kernwoorden.

Volgens ARHT Media kan hun technologie sprekers van overal ter wereld vastleggen en naar een Capsule in elk collegezaal ter wereld zenden, zolang die universiteit een Capsule op hun campus heeft geïnstalleerd.

Je kunt volgens het bedrijf met behulp van hun hologram-technologie op drie manieren voor leren gebruiken:

  1. Live streaming: dit is dus de vervanging van de klassieke instructie. In elk geval levensechter dan een webinar.
  2. Het afspelen van vooraf opgenomen inhoud.
  3. Het gebruik van een 3D Touch interactief scherm waarmee lerenden modellen, apparaten en dergelijke kunnen bestuderen. Augmented en virtual reality worden hier ook voor gebruikt.

De ARHT Capsule in het Digital Creative Lab van USC wordt ook gebruikt als een welkomstscherm om specifieke berichten te creëren, afhankelijk van het evenement of de boodschap van het universiteitsbestuur. Studenten kunnen ook hun eigen hologrammen creëren en uitzenden of op afstand deelnemen via ARHT’s studio’s over de hele wereld.

Way benadrukt de voordelen voor afstandsonderwijs en de toegang tot experts die anders niet beschikbaar zouden zijn voor studenten. Hij noemt het voorbeeld van medische studenten die chirurgische procedures op een holografisch 3D-model kunnen verkennen voordat ze daadwerkelijk de operatiekamer betreden. Dit stelt hen in staat te leren en fouten te maken zonder patiënten te schaden.

Mijn opmerkingen

Het valt me op dat de voordelen van deze technologie voor leren, opleiden en onderwijs vooral op opvattingen gebaseerd lijken te zijn. Het artikel verwijst niet naar evaluatieonderzoek. Ook is niet bekend of de beschreven voordelen beter met deze technologie kunnen worden bereikt, dan met andere technologieën (zoals AR en VR). Hologram-technologie wordt meer toegankelijk, maar is waarschijnlijk nog steeds vrij kostbaar. Experimenten zijn prima en leerzaam. De meerwaarde moet echter heel duidelijk zijn, voordat hologram-technologie breed geadopteerd kan worden. Ik ben overigens benieuwd of ik deze technologie tijdens de OEB tegen zal komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *