Bevorderen laptops de effectiviteit van het onderwijs?

In het jaar 2000 besloot de gouverneur van de Amerikaanse staat Main dat elke leerling over een laptop zou moeten beschikken. Sinds die tijd wordt jaarlijks 1% van het onderwijsbudget aan laptops besteed. Wat heeft dit opgeleverd?

laptop

Foto: StartupStockPhotos, Pixabay

Auteur Robbie Feinberg blikt in Do Laptops Help Learning? A Look At The Only Statewide School Laptop Program terug op deze periode. Hij geeft een aantal voorbeelden van docenten die in hun onderwijs geen papier meer gebruiken  nu hun lerenden beschikken over een laptop. Het gebruik van laptops bevorderde veel online interactie. Eén docent heeft gemerkt dat lerenden minder vloeiend gingen schrijven, en laat lerenden daarom ook essays met de hand schrijven.

Feinberg haalt verder onderzoek aan waaruit blijkt dat één-op-één programma’s op het gebied van schrijven, wiskunde en natuurwetenschappen – mits goed geïmplementeerd- kunnen leiden tot goede resultaten. De staat Main heeft echter in al die jaren geen verbeteringen gemerkt in de standaard testscores. De huidige gouverneur noemt het laptop-programma daarom een “massive failure.”

De oorzaak lijkt echter te liggen in het feit dat de staat zich alleen heeft gericht op het verstrekken van laptops. Sterker, de staat hecht de afgelopen jaren zelfs minder waarde aan docentprofessionalisering. Er zijn dan ook grote verschillen tussen scholen ontstaan. Rijkere scholen lijken meer te investeren in hoe je laptops op een goede manier kunt gebruiken. Binnen arme scholen maakt men alleen gebruik van programma’s als Word en Powerpoint. Verdere bezuinigingen zullen deze scholen verder op achterstand zetten.

Dit laptop-project is een klassiek voorbeeld van technologie-gedrevenheid. We hebben zo vaak gezien dat investeren in technologie alleen niet voldoende is om betere leerresultaten te krijgen. Als het gaat om het gedrag van lerenden, stelt Feinberg:

You can’t just put a computer in a kid’s hand and expect it to change learning.

Hetzelfde kun je zeggen van docenten. Je kunt niet verwachten dat zij op een andere manier onderwijs gaan verzorgen als je hen alleen laptops geeft. Je zult moeten investeren in leertechnologieën, krachtige content, didactiek, visieontwikkeling en vooral in professionalisering. Laptops alleen leiden nooit tot beter onderwijs.

Verder zul je goed moeten onderzoeken wat werkt en wat niet werkt. De inzichten rond lezen van beeld/papier en schrijven vs typen zijn verkregen dankzij onderzoek.

Het laptop-programma heeft er wel toe geleid dat elke lerende in Main de beschikking heeft gekregen over dezelfde digitale tools. Dat is op zich ook wat waard. Want met name lerenden uit arme gezinnen zouden hier anders niet mee in aanraking zijn gekomen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: