Blended learning als onderwijsinnovatie (online cursus)

De afgelopen tijd hebben Steven Verjans en ik voor de Open Universiteit de certified professional course ‘Blended learning als onderwijsinnovatie’ ontwikkeld. Je kunt je nu inschrijven voor deze online cursus.

Blended learning als onderwijsinnovatie

Bron: OU

In deze cursus gaan we in op blended learning als onderwijsinnovatie. De adoptie van leertechnologie in het onderwijs leidt tot specifieke ‘issues’.  Bij de invoering van blended learning heb je namelijk ook met andere factoren te maken dan bij onderwijsinnovaties waarbij technologie nauwelijks een rol speelt.

In deze cursus maken deelnemers onder meer kennis met enkele modellen en raamwerken die bij de implementatie van blended learning gebruikt kunnen worden. Zij gebruiken deze modellen voor het analyseren van een casus rond de invoering van blended learning en voor het ontwikkelen van een presentatie van een voorstel voor de (verdere) implementatie van blended learning.

De cursus is opgebouwd uit met vier thema’s en een eindopdracht. De thema’s zijn:

  • Inleiding blended learning (o.a. is blended learning per definitie innovatief, modellen blended learning).
  • Huidige situatie. Aan de hand van een raamwerk breng je in kaart hoe ‘volwassen’ jouw organisatie op het gebied van blended learning is. Verder onderzoek je de ‘drijfveren’ van jouw organisatie om blended learning toen te passen.
  • Ethische aspecten. In dit thema maak je, mede aan de hand van enkele casus, kennis met enkele ethische kwesties op het gebied van blended learning.
  • Organisatorische aspecten. In dit laatste thema gaan we met meer aandacht kijken naar menselijke en organisatorische aspecten van blended learning implementatie.

Binnen elk thema bestudeer je literatuur, video’s en/of podcasts en voer je opdrachten uit. Daarbij proberen we een link te leggen met je eigen praktijk.

Tenslotte werk je aan de afrondende opdracht. De eindopdracht bestaat uit het verzorgen van een presentatie over de invoering van blended learning binnen je eigen organisatie. De doelgroep bestaat uit het tweekoppige bestuur van jouw organisatie, Wilfred Rubens en Steven Verjans.

Je kunt deze cursus in zeven of acht weken afronden, als je gemiddeld 20 uur per week studeert (de studielast is 5 studiepunten). Je kunt echter ook langer over deze cursus te doen dan zeven of acht weken. Na succesvolle afronding van de cursus ontvang je een certificaat van de Open Universiteit.

Deze cursus maakt geen deel uit van de master Onderwijswetenschappen. Deze cursus is bedoeld voor medewerkers die zich verder willen ontwikkelen en die betrokken zijn bij de invoering van blended learning.

Meer informatie en inschrijven?

Deze cursus is los te volgen (€ 1.750), maar kan ook deel uit maken van het Certified Professional Program Onderwijsinnovatie (4 modules van 5 EC). Dit CPP kan weer een onderwijstrack vormen van yOUrMBA.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: