Bloggen in 2020

In de eerste blogpost van 2021 wil ik terugblikken op bloggen in 2020. De coronacrisis is van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog.

Ik heb het afgelopen jaar 297 blogposts geschreven. In 2019 waren het er 299. Ik ben dat jaar bewust minder gaan bloggen, in vergelijking met de voorgaande jaren. In 2019 is mijn blog mede daardoor minder is bezocht (in 2019 134.284 keer door 74.519 bezoekers).

Ik heb ‘minder bloggen’ dit jaar volgehouden. Meestal las ik op zondag een blogpauze in. Tijdens vakanties blog ik minder of niet. Zelfs als ik vakanties, zoals afgelopen jaar vooral het geval was, thuis doorbreng.

In 2020 is mijn weblog echter het drukst bezocht van alle jaren dat ik blog: 202.726 keer door 103.400 bezoekers. Dat is een stijging van 51% ten opzichte van 2019. Het aantal bezoekers is met 39% gestegen. Het aantal reacties en waarderingen is in vergelijking met andere jaren beperkt (102 en 39). De meeste mensen reageren en ‘liken’ vandaag de dag echter via LinkedIn. Ik heb daar geen handig overzicht van.

Met name na de eerste lockdown is mijn weblog druk bezocht. In maart 23.192 keer.

Populaire posts

De afgelopen jaren was de blogpost ‘Voor- en nadelen gebruik sociale media door jongeren’ de meest populaire blogpost (soms populairder dan de homepage). Dit jaar staat deze blogpost op plaats vier, na de homepage, en na ‘Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie’ (12.002 keer) en ‘Voorbeelden van online activerende werkvormen’ (8.586 keer). ‘Wijze lessen’ had in de maand van verschijnen (januari 2020) veel ‘views’, maar vooral ook na de eerste lockdown. De blogpost over ‘Voorbeelden’ (geschreven in maart 2019) werd vooral in april, mei, oktober en november druk bezocht.

Thema’s

Als ik de blogposts van 2020 scan, dan waren verreweg de drie meest belangrijke inhoudelijke thema’s het gebied van technology enhanced learning:

Didactiek bij volledig online leren. Ik schrijf veelal over de technology enhanced learning, waarbij ik ervan uitga dat online leren wordt gecombineerd met face-to-face leren. Dankzij de coronacrisis moest (aanvankelijk) het hele onderwijs volledig online verzorgd worden. Dat heeft grote gevolgen voor de didactiek. Ik heb daar diverse keer over geschreven, tips gegeven en ervaringen (van anderen) gedeeld. Ik heb aandacht besteed aan modellen en aan learning design. Verschillende blogposts gaan over specifieke toepassingen zoals het gebruik van video of leertechnologie voor het geven van feedback. De vraag wanneer je het beste asynchroon online leren en wanneer synchroon online leren kunt toepassen, is nadrukkelijk ook een aantal keren aan de orde geweest.

Pedagogiek bij volledig online leren. Bij blended learning kunnen we tijdens bijeenkomsten werken aan zaken als binding, betrokkenheid, niet-taakgebonden interacties, socialisatie, etcetera. Hoe investeren we echter online in de pedagogische relatie met lerenden en in onderlinge sociale contacten? De coronacrisis heeft ons gedwongen daar over na te denken. Dit zie je ook terug in mijn blogposts.

Didactiek en blended learning. Op een gegeven moment werd het weer mogelijk om fysieke bijeenkomsten af te wisselen met online leren. Ik heb diverse keren -mede naar aanleiding van verzorgde online sessies- geblogd over didactiek en blended learning. Evenals over de complexiteit van ‘simultaan onderwijs’.

Een vierde, opvallend en coronagerelateerd onderwerp, was:

Effectief en gezond thuiswerken. Menigeen had best wel moeite om thuis te werken. Vanaf dag één heb ik bewust geprobeerd om zo effectief thuis te werken en cognitieve en fysieke overbelasting te vermijden. Met name in het begin van de eerste lockdown heb ik daarover een aantal keer over geschreven.

Andere thema’s hebben dit jaar minder aandacht dan anders gekregen. Toch heb ik ook dit jaar regelmatig geschreven over de ontwikkeling van leerplatforms (zoals LMS-en en LXP’s), artificiële intelligentie (in combinatie met learning analytics of chatbots), ethische aspecten en privacy in relatie tot leertechnologie, blockchain technologie, microcredentials,  professionalisering, werkplek leren, virtual en augmented reality ten behoeve van leren, online proctoring , serious gaming, onderwijsinnovatie en gepersonaliseerd leren.

Ik probeer in mijn bijdragen altijd mogelijkheden en beperkingen, voor- en nadelen op een genuanceerde en afgewogen manier aan de orde te stellen. Dat zal ik ook in 2021 proberen te doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hi Wilfred,
    Allereerst de beste wensen! Hoe gaat het met je ?
    Misschien heb ik nog een leuke opdracht rondom onderwijs innovatie in deze bijzondere tijd.
    heb je eens tijd om hierover te sparren? Neem dan even conyacy met me op.
    inge.rijnders@zuyd.nl

  2. Dag Inge,

    Hier prima. Mert jou hoop ik ook. Ik neem contact met je op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.