Chatbot gebruiken voor studievaardigheden

Vrijdag 14 juni 2019 heb ik via Zoom een demonstratie gehad van medewerkers van Helpr. Zij hebben een chatbot gemaakt die leerlingen ondersteunt bij studievaardigheden. Dat betekent dat de chatbot zich niet zo zeer richt op inhoudelijke vragen, maar leerlingen vooral helpt om effectief te leren.

De betreffende chatbot hoort bij de geschiedenismethode Feniks, van Thieme Meulenhoff. De scope van de chatbot heeft betrekking op studievaardigheden bij deze methode. Leerlingen kunnen vragen stellen over (geschiedenis) leren, wat begrippen betekenen en hoe je geschiedenis aanpakt.
De onderliggende technologie en systematiek kan echter ook voor andere vakken en methodes worden gebruikt.
Hoe werkt het?
  • De leerling start de chatbot op. De leerling krijgt eerst een vraag of de leerling wil weten hoe de chatbot werk. Daarna kan de leerling een vraag formuleren of een lijstje met onderwerpen getoond krijgen.
  • De leerling krijgt een korte toelichting bij een vraag of onderwerp en/of eventueel aanvullende onderwerpen gepresenteerd. Voorbeeld: ‘hoe moet ik leren voor geschiedenis?’ kent onder meer als vervolgoptie: ‘hoe moet ik samenvatten?
  • Bij uitgebreide toelichtingen wordt bijvoorbeeld gevraagd of de leerling meer wil weten. Lange toelichtingen zijn dus opgeknipt.
  • Als een leerling een vraag stelt, die niet te maken heeft met het onderwerp, dan zoekt de chatbot naar antwoorden op eerder door leerlingen gestelde (relevante) vragen.
  • De chatbot is ook in staat om een begrippentest af te nemen. Je kiest een hoofdstuk uit de methode. Vervolgens krijg je een definitie te zien. Plus een lijstje met begrippen. Bij een fout antwoord krijg je feedback.
  • De chatbot houdt rekening met varianten op bepaalde uitdrukkingen.  Op de vraag “Wil je nog een begrip proberen?” Kun je bijvoorbeeld ‘ja’, ’Sure’, ‘Yep’ of ‘zeker’ invullen. De chatbot kan tot op zekere hoogte ook met taalfouten omgaan.

Deze toepassing kan worden gebruikt terwijl de leerling thuis leert, of in de klas. Leerlingen krijgen ‘just in time’ een antwoord. De leerling hoeft dan niet te wachten op de docent om een vraag beantwoord te krijgen. Docenten worden ook ontlast omdat veel gestelde vragen automatisch beantwoord kunnen worden.

Verder sluit deze werkwijze aan op de neiging van veel mensen -niet alleen jongeren- om antwoorden op vragen niet op te zoeken in een document, maar om de vragen te stellen aan iemand die mogelijk een antwoord heeft.

Dankzij de opzet loop je als leerling niet snel vast in de dialoog met de chatbot. Dat betekent dat een ‘mens van vlees en bloed’ de dialoog over het betreffende onderwerp niet snel hoeft over te nemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: