Chatbot voor het bevorderen van reflectie

Reflecteren is een belangrijke activiteit in het kader van meer verdiepend leren. Een chatbot kan reflecteren bevorderen.

Dat laat Joitske Hulsebosch zien in de bijdrage Meet Beau, a reflection chatbot. Samen met Kirste den Hollander en Steven van Luipen heeft zij een prototype van een chatbot ontwikkeld die gebruikt kan worden om reflectie te ondersteunen. Joitske, Kirste en Steven hebben deze chatbot, ‘Beau’, ook getest met 51 mensen:

  • De meeste mensen zijn positief over het gebruik van Beau, de toon en de taal van het gesprek. De helft heeft door het gesprek een nieuw inzicht heeft gekregen.
  • Praten met een tekstchatbot in plaats van een persoon, en typen in plaats van praten bevordert het reflecteren. Daardoor heb je tijd om na te denken (je gedachten te herstructureren) en zelf het ritme van het gesprek te bepalen.
  • De reflectie van de lerende staat centraal. De begeleider stelt alleen vragen. Die rol kan prima worden vervuld door de chatbot.

De samenstellers van Beau zien verschillende mogelijkheden om een chatbot te gebruiken voor reflectie. Individuele lerenden kunnen een chatbot hiervoor regelmatig gebruiken, maar je kunt ook als groep een reflectiebot gebruiken.

Bij de ontwikkeling van de reflectiebot hebben Joitske en haar collega’s geen gebruik gemaakt van AI, maar van scripts. Volgens mij kun je met AI een meer geavanceerde reflectiebot samenstellen.

Joitske is enthousiast, en ziet mogelijkheden voor het gebruik ervan. Zij stelt wel dat een reflectiebot beperkingen heeft, en dat een kleine groep mensen veel weerstand heeft tegen reflectie met een chatbot.

Volgens mij is het de moeite waard om meer onderzoek te doen naar het gebruik van chatbots voor reflectie. De vraag of de chatbot daadwerkelijk en ook op langere termijn bijdraagt aan nieuwe inzichten, zou daarbij centraal moeten staan. Andere aandachtspunten zijn volgens mij:

  • Hoe voorkom je dat lerenden de reflectiebot op termijn als een trucje gaan zien, omdat de chatbot steeds dezelfde, algemene, vragen stelt?
  • Hoe voorkom je dat de reflectiebot psychologie van de koude grond beoefent (wat voelde je toen, wat ging er toen door je heen, etc)?
  • Hoe zorg je ervoor dat de reflectiebot inhoud verbindt met reflectieve vragen? Reflectie krijgt betekenis als het binnen een bepaalde context plaatsvindt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
1 Reactie op “Chatbot voor het bevorderen van reflectie
  1. Ha Wilfred, relevante vragen stel je. Ik wil aan de ene kant wel proberen de reflectiebot met AI slimmer te maken, aan de andere kant gaan de antwoorden alle kanten op, en is het denk ik niet zo makkelijk te doen als bv. bij het boeken van een vliegticket. Het grappige is dat ik het zelf nu af en toe gebruik en dan de eerste vragen oversla. het werkt dan wel omdat het je helpt je gedachten te ordenen.

Top

%d bloggers liken dit: