Corporate learning en massive open online courses

Hoe wordt vanuit corporate learning aangekeken tegen massive open online courses? Op die vraag krijg je een eerste antwoord in Mark Vickers’ Will Low-Cost, Online Universities Transform Corporate Learning? Als bedrijven deze cursussen daadwerkelijk gaan erkennen en waarderen, dan zou dit wel eens een enorme aardverschuiving binnen het hoger onderwijs kunnen impliceren. Als e-learningbedrijven ook aan de slag gaan met MOOC’s dan kunnen onderwijsinstellingen vermoedelijk leren van hun business modellen. Vooralsnog lijkt men af te wachten.

Vickers schrijft zijn bijdrage aan de hand van een rapport van de European Learning Industry Group (ELIG; een samenwerkingsverband van Europese e-learning bedrijven).

De ELIG plaatst enkele vraagtekens bij de ontwikkeling ban MOOC’s. Zij vragen zich bijvoorbeeld af of deze cursussen ook in leermanagement systemen van organisaties gebruikt kunnen worden, of de cursussen niet voor bedrijven overbodige inhoud bevatten, of de cursussen wel complete leerervaringen mogelijk maken (dus ook bijvoorbeeld verwerkingsopdrachten) en hoe het zit met de ondersteuning. Deze vragen, met name de tweede, illustreren dat leerbehoeften binnen bedrijven vaak sterk verschillen van wat je leert binnen opleidingen.

Tegelijkertijd wijst men op de sterke groei van universitaire online cursussen, op de opkomst van verschillende ondernemingen op het gebied van MOOC’s, op alternatieve manieren van certificering (inclusief de ontwikkeling van badges als manier van waardering), en op het feit dat studenten steeds vaker moeten lenen om hun studie te kunnen betalen (en daarom op zoek gaan naar goedkopere alternatieven).

De ELIG wijst ook op het succes van open source software binnen bedrijven. Men vindt de ontwikkeling dus te interessant en relevant om te negeren, al blijft het vooralsnog bij oriënteren. Zo denkt men aan het aanbieden van aanvullende diensten bij MOOC’s. Ook ziet Vickers brood in het systeem van badges. Negeren zou zelfs risicovol zijn:

“To not proactively engage with open education, its production, use or practices, could present a serious threat to the sustainability of the current learning market.”

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *