Cynisch woordenboek over leertechnologie

Op het gebied van technology enhanced learning is er vaak discussie over terminologieën. Wellicht dat we ons wel kunnen vinden in A Devil’s Dictionary of Educational Technology 😉.

duiveltjeBrian Alexander geeft hierin nieuwe definities van veel gebruikte termen op het gebied van educatieve technologie. Met een dikke knipoog, op het cynische af. Een aantal definities zijn trouwens niet origineel van hem.

Wat vind je van de volgende (de vertalingen zijn voor mijn rekening):

  • Badges: de curieuze inbeelding dat je, aangezien niemand van cijferlijsten of opleidingsniveaus houdt, deze maar het beste kunt inkrimpen tot kindermaten die niemand herkent.
  • Big data: als gewoon observeren niet voldoende is.
  • Blended learning: wordt ook wel eens doceren en leren genoemd, of ‘de echte wereld’.
  • Engagement: datgene waar iedereen over spreekt, maar niet weet wat ermee wordt bedoeld.
  • Flipped classroom: de praktijk van het vervangen van colleges van docenten die studieteksten samenvatten door video’s van college’s die studieteksten samenvatten.
  • Forum: sociaal Darwinisme met behulp van technologie uit de jaren tachtig.
  • Een leven lang leren: instellingsstrategie om geld van alumni los te peuteren. Ook bekend als “ontwikkelen”.
  • Leermanagement systeem: een document management systeem dat door een docent wordt gebruikt om een enkel document aan zijn of haar studenten te verstrekken. Vreemd genoeg een veel te zwaar middel voor dit doel, maar toch universeel toegepast.
  • YouTube: de ideale educatieve technologie: iedereen houdt ervan en gebruikt het, het is betrouwbaar en gratis, en jij noch iemand anders die je kent hoeft het te ondersteunen.

Via D’Arcy Norman

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: