De impact van OpenClass (#in)

Deze week is bekend geworden dat één van de grootste educatieve uitgevers ter wereld, Pearson, samen met Google een 'gratis' elektronische leeromgeving aan gaat bieden, die via cloud computing gebruikt kan worden: OpenClass. In artikelen zoals Quick Thoughts on Pearson's New Free OpenClass LMS ligt dan al snel het accent op de functionaliteiten van deze elektronische leeromgeving. Ik vind andere vraagstukken interessanter:

  • Pearson is al eigenaar van eCollege en Fronter. Welke gevolgen heeft OpenClass voor deze elektronische leeromgevingen? Ik heb een poos geleden al eens een nieuwe naam gelezen voor Fronter en eCollege samen. Die naam luidde niet OpenClass.
  • Een gratis elektronische leeromgeving bestaat niet. Zal Pearson toestaan dat je deze ELO gebruikt zonder hun digitale content?
  • Wat is de positie van Google in het business model van OpenClass? Ik snap de integratie van Google Apps. Maar wat heeft Google er verder bij te winnen?
  • Zal OpenClass wel er in slagen een bres te slaan binnen de in Nederland gesloten markt van elektronische leeromgevingen (gesloten wat het hoger onderwijs betreft).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wilfred dit zijn terechte vragen. Wat eCollege en OpenClass betreft (de recente naam is trouwens Pearson Learning Studio) hebben we het over 2 verschillende groepen klanten. Learning Studio is gemaakt voor “fully online programs”. Uiteraard is je content gerelateerde vraag spannend, er is zeker gedacht aan een integratie van Pearson mylabs in OpenClass. Ben je op de online educa, kom op de stand, wellicht kunnen we een aantal vragen nader toelichten.

  2. Wilfred, m.b.t. het gebruik van content kan ik melden dat de commitment is: “open to content (not only Pearson content)”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord