De toepassing van virtual en augmented reality binnen e-learning

Binnen welke sectoren worden virtual en augmented reality al in het kader van e-learning ingezet? En met welke redenen?

Deze vraag wordt beantwoord door deze infografic die de twee vormen op een heldere manier onderscheidt. Bij augmented reality (AR) zie je de echte wereld en kun je er mee interacteren. Bij virtual reality (VR) zie je de echte wereld niet om je heen en worden situaties uit de echte wereld vervangen door simulaties. Het is niet duidelijk waar de Hololens van Microsoft toe behoort.

De infografic beschrijft verder een aantal toepassingsmogelijkheden van AR en VR. Zo wordt AR in de zorg gebruikt voor het trainen van verpleegkundigen of het leren van anatomie. VR wordt in de zorg onder meer gebruikt voor het bestuderen van pijnstoornissen en het leren stellen van diagnoses.

Binnen het onderwijs bestuderen lerenden met AR onderwerpen in 3D, terwijl VR lerenden onderdompelt in driedimensionele leeromgevingen.

In de automobielbranche wordt VR gebruikt voor het analyseren van voertuigen op het gebied van zaken als veiligheid en duurzaamheid. AR wordt gebruikt of testritten aan den lijve te ervaren, zonder daadwerkelijk in een auto plaats te nemen.

Leren ‘op maat’ (inspelen op het gedrag van lerenden) en het versterken van de betrokkenheid van lerenden bij het onderwerp zijn belangrijke prikkels voor de inzet van AR en VR.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
oktober 2018
M D W D V Z Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: