De wereld na Dijsselbloem

Toen ik vandaag weer op kantoor kwam, trof ik in mijn e-mailbox het e-zine van het CINOP Expertisecentrum aan. Bij gebrek aan een RSS-feed ben ik hier via mail op geabonneerd.

In dit elektronisch magazine zag ik tot mijn verrassing een link staan naar nummer 160 van Meso Magazine. Volgens mij staat dit onderwijstijdschrift normaal gesproken niet online, maar uitgerekend deze special over het rapport Dijsselbloem wel.

Deze editie bevat enkele bijdragen die met wat meer afstand reflecteren op dit rapport. De redactie is er wat mij betreft in geslaagd artikelen te bundelen, die los komen van de waan van de dag (het Haagse circuit).

Zo stelt Pieter Leenheer onder meer dat veel vernieuwingen niet uit de lucht kwamen vallen, maar een antwoord moesten zijn op problemen in het traditionele onderwijs (zoals uitval en een gebrekkige doorstroming). Tegelijkertijd heeft volgens Leenheer de overheid onvoldoende geïnvesteerd in 'probleembesef', maar heeft 'Dijsselbloem' ook onvoldoende gekeken naar de evolutie van verschillende vernieuwingen.

Renée van Schoonhoven gaat in dit themanummer vooral in op de vraag hoe het verder moet met de sturing tussen scholen en overheid. Zij stelt onder andere dat 'Dijsselbloem' weinig oog heeft voor veranderingen in sturingsopvattingen (van een klassiek sturingsmodel -waartoe volgens Van Schoonhoven het pleidooi voor 'evidence based onderwijs 'hoort- naar het feitelijk sturingsmodel). Wellicht, zo oppert Van Schoonhoven, zou het wellicht het mooiste zijn als Den Haag de scholen een tijdje zou vergeten. Het praktijkonderwijs is daar volgens haar een goed voorbeeld van.

Het e-zine bevat ook een verwijzing naar een editie van het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (NTOR). In dit tijdschrift blikken twee bij 'Dijsselbloem' betrokken onderzoekers -hoogleraar Zoontjens en SCP-onderzoekster Bronneman-Helmers- ook terug op het rapport. Ook deze artikelen -die ik nog niet heb gelezen- lijken te reflecteren op het eindrapport.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *