Docenten willen ook online leren. Hoe doen we dat samen? #cvimc

De L&D afdeling van ROC Midden-Nederland wil een digitale leeromgeving inrichten waarmee docenten ook kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling.

ROC Midden-Nederland heeft 2000 medewerkers, waarvan 1300 docenten. Deze werken op diverse locaties in Midden-Nederland. Docenten hebben niet altijd tijd en gelegenheid om aan professionalisering te doen. Terwijl er wel van alles op hen afkomt, waardoor zij moeten blijven investeren in hun ontwikkeling.

De ROC Academie organiseert allerlei professionaliseringsactiviteiten zoals leerdagen (waarbij docenten graag werken aan zaken), netwerken, trainingen, sessies rond ICT-tools (o.a. digibord in twee niveaus of het gebruik van rubrics of Xerte), enzovoorts. Deze activiteiten zijn vaak vrijwillig, en soms verplicht.

Met name open aanbod dat vrijwillig is, kan op steeds minder belangstelling rekenen. Dat heeft diverse redenen. Het is vaak niet in te plannen, of andere zaken krijgen op het laatste moment voorrang. Verder wil de ROC Academie meer ‘just in time’ aanbieden. Ook nemen teams professionalisering meer in eigen hand. Op het gebied van L&D ontstaat meer een hybride model.

Dit zijn redenen om meer blended te gaan werken. Daarvoor wil men een catalogus ontwikkelen die tal van soorten aanbod ontsluit. Daar blijken niet heel veel platforms voor te zijn. Het ontsluiten van aanbod zou plaats moeten vinden op basis van rollen. Pascal Koole van ROC Midden-Nederland liet hiervan een dummy zien. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is: hoe kom je tot verdiepend leren? Via een samenhangend geheel van diverse leeractiviteiten.

De ROC Academie denkt er ook over om rond bepaalde onderwerpen ambassadeurs aan te stellen die bijvoorbeeld studiebegeleiding verantwoording te nemen voor professionaliseringsactiviteiten rond het onderwerp. Deze ambassadeur zou ook ontwikkelingen moeten bijhouden en delen. En contacten met deskundigen op de werkvloer onderhouden.

De ROC Academie werkt op dit moment ook samen met trainingsbedrijven. Als deze niet ook online willen gaan werken, dan neemt men daar afscheid van.

ROC Midden-Nederland wil eigenlijk graag samen werken met andere MBO-instellingen. Wat betreft technologie kijkt men onder meer naar learning experience platforms.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: