Effectief leren met een smartphone (drie tips voor lerenden)

Vanuit de optiek van leren zijn smartphones zowel enorme afleiders, als zeer handige middelen. Op basis van interviews met studenten formuleert Stephen Addison van de Athabasca University drie tips om smartphones in te zetten als een effectief leermiddel.

Addison stelt dat smartphones lerenden in staat stellen om bijna altijd en overal te leren. Zij bieden lerenden ondersteuning waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Smartphones zijn namelijk gemakkelijker, sneller en handiger te gebruiken dan bijvoorbeeld laptops. De tips hebben geen betrekking op het gebruik van de smartphone in de klas.

De tips zijn:

1. Maak gebruik van kleine tijdslots

  • Bepaal welke taken het best passen bij de beschikbare tijd die je hebt, waar je ook bent.
  • Word je bewust van de korte vrije momenten die onverwachts kunnen opduiken tijdens de dag en maak er gebruik van.
  • Lees cursusinhoud en activiteiten in kleine stukjes gedurende de week zodat je meer tijd hebt om de informatie te verwerken.

Docenten moeten daarom leerinhouden in afgebakende brokken onderverdelen en lerenden laten zien hoe zij met behulp van bepaalde tijdsperioden gedurende een week bepaalde onderdelen van een cursus kunnen afronden. Docenten bieden bronnen aan in gebruiksvriendelijke en gemakkelijk toegankelijke formaten voor mobiele apparaten. Daarnaast is het belangrijk om de lerende centraal te stellen bij de leerervaring en na te denken over hoe en waar zij leeractiviteiten en leerinhouden op hun smartphone zullen gebruiken (thuis, werk, openbaar vervoer).

2. Focus alleen op essentiële taken

  • Concentreer je alleen op de dingen die je moet doen om te slagen in een cursus en verspil geen tijd aan onnodige taken.
  • Selecteer het materiaal dat je bestudeert met je telefoon weloverwogen op basis van de cursusvereisten.
  • Denk kritisch na over de vraag welke momenten van de dag het beste zijn voor welk soort taak.

Docenten moeten dan duidelijk maken wat de essentiële taken zijn voor lerenden. Zij kunnen een beveiligde berichtenservice inzetten om een grote groep lerenden te informeren over updates en deadlines. Daarnaast kunnen docenten instructies voor beoordelingen beschikbaar maken in audio-formaat. Lerenden kunnen deze dan tijdens hun woon-werkverkeer beluisteren en direct ermee aan de slag gaan als zij thuiskomen.

3. Maak je eigen planning en houd je eraan

  • Houd je deadlines bij in de agenda van je telefoon en synchroniseer ze op al je apparaten.
  • Houd bij welke stappen je moet nemen om de cursus te voltooien met een kalender en een studieschema.
  • Maak met jezelf afspraken over hoe je omgaat met de onvermijdelijke afleidingen van de smartphone.

Docenten kunnen bevorderen dat lerenden de agenda kunnen gebruiken van de mobiele versie van hun leermanagementsysteem. Zij kunnen verder investeren in de ontwikkeling van informatievaardigheden van lerenden, en lerenden tips geven over het stellen van doelen, het maken van een planning en het omgaan met afleiding door de telefoon.

Volgens Addison stoppen lerenden met het afleidend gebruik van een smartphone als zij zelf het voordeel inzien van het gebruik van mobiele technologie voor hun studie.

Mijn opmerkingen

  • De Athabasca University is de Canadese Open Universiteit. Hun doelgroep zijn volwassen lerenden. Zij combineren leren met werken en vaak verantwoordelijkheden voor een gezin. Deze volwassenen hebben al vaak de nodige levenservaring, en ervaring met het maken van planningen en het beheren van tijd. Het is m.i. belangrijk dit in je achterhoofd te houden bij het lezen van de tips.
  • De tips hebben geen betrekking op het gebruik binnen ‘de klas’. Juist daar kunnen smartphones zeer afleidend werken.
  • Jongeren beschikken praktisch allemaal over een eigen smartphone, maar niet altijd over een eigen laptop of desktop computer. Als we blended en online leren meer intensief toepassen, zullen we er ook rekening mee moeten houden dat de leerinhoud via een smartphone bestudeerd wordt, en dat leeractiviteiten ook met een smartphone worden uitgevoerd.
  • Er is m.i. weinig bekend over de invloed van de schermgrootte op zaken als leerresultaten, efficiëntie en betrokkenheid.
  • Stephen Addison houdt er geen rekening mee dat je ook nog even tijd nodig hebt om van taak te kunnen wisselen. Niet elke leertaak leent zich er dan ook voor om ‘even tussendoor’ te doen. Maar daarom is het inderdaad belangrijk om aan te geven welke leertaak zich goed of minder goed leent om in korte tijd uit te voeren. Ik gebruik momenten tussendoor bijvoorbeeld voor het filteren van informatie. Ik scan bronnen en archiveer de inhouden die ik op een later moment via mijn laptop of tablet meer uitgebreid wil bestuderen.
  • Door middel van voorkennistoetsen kunnen lerenden er ook achter komen welke leerinhouden zij al beheersen, en welke niet. Daarnaast is het inderdaad van belang een onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Het lastige daarbij is dat lerenden formatieve opdrachten als ‘niet essentieel’ kunnen beschouwen, terwijl docenten deze belangrijk vinden als leerstrategie. Dat kun je echter ook benadrukken.
  • Deadlines bieden lerenden structuur bij het leren. Zij moeten echter ook het gevoel hebben zelf controle te kunnen uitoefenen over hun eigen leren. Je moet dus ook niet te veel deadlines gebruiken. LMS-en zouden lerenden ook de mogelijkheid moeten bieden zelf een planning te maken. Helaas beschikken de meeste LMS-en niet over deze functionaliteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord