Effectieve vormen van hybride leren

Volgens Christine van Dusen hebben veel mensen een beeld van een "static, impersonal, anti-social school experience" als zij aan online leren denken. Niets is minder waar, blijkt uit haar vlot leesbare eSchool News rapport Beyond virtual schools.

Van Dusen beschrijft in dit rapport een aantal voorbeelden van technology enhanced learning. Deze voorbeelden wijken af van de wijze waarop ICT in het Nederlandse onderwijs wordt ingezet, ook al is veelal sprake van blended (of 'hybride') leren.

Eén voorbeeld gaat over 'online leren a la carte': online cursussen worden aangevoden, als aanvulling op face-to-face leren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om taalcursussen die scholen normaliter niet aan kunnen bieden. Van Dusen noemt deze vorm van ontwrichtende innovatie "supplemental online learning".

Ee ander voorbeeld gaat over een vorm van 'hybride leren' waarbij sprake is van 92% online leren, en 8% face-to-face leren dat in een gehuurde muziekschool plaatsvindt. Tijdens deze bijeenkomst krijgen lerenden ook instructies, al ligt het accent op interactie. De leerlingen hebben daarbij dezelfde docenten als zij online hebben. Bij deze aanpak moeten zij thuis op een intensieve manier leren, onder meer door proeven te doen (de school verstrekt de materialen). Een vorm van homeschooling, dus. Voorwaarde is wel dat een ouder thuis moet zijn, die de jonge leerling motiveert. De auteur vraagt zich niet af of deze manier van leren goed is voor de emancipatie…..

De pdf-versie van dit rapport gaat ook nog in op onderzoek naar effectieve online leren. Cruciaal daarbij is intensieve communicatie tussen de onderwijsgevende en de lerenden:


In terms of the content of the contact, this generally included wording
that requires teachers and students to treat each other with respect, use appropriate language, have positive attitudes, and so on. This was often spelled out in the school’s acceptable-use or “netiquette” policies.


Effectief online leren stelt ook bepaalde eisen aan onderwijsgevenden:

  • Onderwijsgevenden zijn in staat om interacties door middel van ICT te faciliteren.
  • Onderwijsgevenden moeten zeer responsief zijn (uitgebreid reageren).
  • Onderwijsgevenden zijn in staat om web technologie in te zetten voor samenwerkend leren.
  • Ondewijsgevenden zijn deskundig als het gaat om synchrone en a synchrone instructie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.