Eigentijds onderwijs en blended learning

Gisteren heb ik tijdens de ‘leerdag’ van MBO Amersfoort twee keer een interactieve online presentatie verzorgd over ‘eigentijds onderwijs en blended learning’.

Na twee openingsvragen ben ik kort ingegaan op blended learning. Ik heb de deelnemers ook gevraagd welke factoren volgens hen het meeste beïnvloeden hoe een ‘blend’ vorm krijgt (doelgroep, vakgebied, enzovoorts).

Vervolgens ben ik ingegaan op vijf didactische principes waarvan we weten dat ze effectief zijn, en de wijze waarop je leertechnologie kunt gebruiken om die principes te faciliteren:

  1. Laat leerstof actief verwerken (o.a. via oefenen met game-elementen en break-out room sessies).
  2. Voorkennis activeren. Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vraag: wat zijn effectieve manieren om voorkennis te activeren?
  3. Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een infographic).
  4. Toetsing als leer- en oefenstrategie (o.a. het exit ticket).
  5. Gebruik feedback (bijvoorbeeld gesproken feedback).

Ik heb ook gevraagd hoe uitvoerbaar en hoe relevant bepaalde online werkvormen op het gebied van actief verwerken voor de aanwezigen zijn.

Daarnaast ben ik stil blijven staan bij de vraag: hoe kunnen we de pedagogische relatie tussen docenten en lerenden vormgeven, als we meer gebruik maken van leertechnologie?

Dat kan bijvoorbeeld door ruimte te creëren voor sociale interactie (niet-taakgebonden). Bijvoorbeeld door eerder in te loggen of langer te blijven ‘hangen’ in een live online sessie (dan stellen mensen vaak vragen).
Of door aanwezig en zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld door af en toe een kort videobericht voor lerenden achter te laten. Of door via een video te reageren op online discussieopdrachten. Of bel lerenden tussendoor eens op.

Blended learning is m.i. onlosmakelijk verbonden met eigentijds onderwijs. Door gebruik te maken van leertechnologie kun je een activerende didactiek faciliteren en de kwaliteit van je onderwijs versterken. Verder kun je onderwijs ook meer flexibel maken met behulp van leertechnologie. Verder is binnen eigentijds onderwijs m.i. aandacht voor didactiek en pedagogiek die gebaseerd zijn op (onderwijs)onderzoek.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: