Ervaringen met online learning beschreven (inclusief geleerde lessen)

De Universiteit van Leiden experimenteert met volledig online leren en met het concept van de flipped classroom. Wat zijn belangrijke geleerde lessen?

Online Learning Lab Innovation ReportHet Online Learning Lab is onderdeel van het Centre for Innovation van de Universiteit van Leiden. Dit laboratorium identificeert en verkent “technology-induced” trends op het gebied van onderwijs en onderzoek. Onlangs heeft men een jaarverslag gepubliceerd (pdf) waarin ook wordt gereflecteerd op ervaringen.

In 2016 heeft men 19 massive open online courses verzorgd en 11 MOOCs ontwikkeld. Vijf ’SPOCs’ zijn uitgevoerd, terwijl aan de ontwikkeling van 14 kleinere besloten online cursussen is gewerkt. Verder heeft men projecten op het gebied van de flipped classroom uitgevoerd (waarvan twee gebaseerd waren op MOOCs), en 18 projecten op het gebied van video en nieuwe media uitgevoerd (denk aan VR). Tenslotte heeft dit laboratorium zich bezig gehouden met docentprofessionalisering.

De MOOCs telden bijna 169 duizend inschrijvingen uit 220 landen. Ruim 4.500 certificaten zijn uitgereikt. De waardering was erg goed (gemiddeld 4,6 op een vijfpuntsschaal). In totaal heeft men maar liefst 500 video college’s geproduceerd. De analyses hebben tot drie ge-peer reviewde artikelen geleerd.

Op basis van de ervaringen noteren de samenstellers een aantal bevindingen en aanbevelingen. Zo stelt men dat een focus op online learning design en productie cruciaal is voor het denken over het verbeteren van didactiek van het campus-onderwijs. Verder vindt men het strategisch belangrijk om te experimenteren met en te investeren in een combinatie van “human-centred learning experience”, ontwerp, didactiek en nieuwe technologieën voor campus-onderwijs en online leren. Ook benadrukt men het belang van werken in multidisciplinaire teams. Interessant is ook de bevinding dat het hoger onderwijs op het punt is gekomen na te denken over “smart rebundling online tools / approaches to full programmes“.

Je kunt dezelfde tools en inhouden voor meerdere doelgroepen en doelen gebruiken (MOOC, Honours programma, bachelorcursus). Dit gebruik leidt uiteindelijk ook tot kwaliteitsverbetering.

De samenstellers van het rapport verwachten ook dat we de komende jaren steeds meer nieuwe modellen voor online en blended programma’s zullen ontwikkelen en dat productieruimtes en diensten op het gebied van nieuwe media steeds belangrijker worden aangezien de behoefte aan online content toe zal nemen (ook voor campus-onderwijs).

De aanbevelingen hebben onder ander te maken met het blijvend investeren in innoveren (niet verrassend gezien het belang van het Online Learning Lab), kwaliteitszorg, open toegankelijkheid van materialen en het opnieuw overdenken van de fases van de “student life cycle” van programma’s in relatie tot de mogelijkheden van online leren (van oriëntatie tot een leven lang leren). Opvallend is ook dat de auteurs online onderwijs positioneren in het kader van maatschappelijk verantwoord handelen (“to engage with society and have a positive impact on the world through education and research”).

Het rapport is niet altijd heel consequent. Hoeveel MOOCs heeft men in 2016 uitgevoerd (samenvatting en bijlage bevatten verschillende data)? Heeft het rapport betrekking op 2016 of op een periode van 18 maanden?

De geleerde lessen en aanbevelingen uit dit rapport lees je vaker terug in bijdragen over technology enhanced learning. Het mooie aan dit rapport vind ik echter de illustraties en voorbeelden die laten zien hoe kruisbestuiving tussen MOOCs en campus-onderwijs vorm kan krijgen, en hoe MOOCs kunnen leiden tot innovaties en nieuwe initiatieven (zoals de SPOCs).

Opvallend is wel dat een financiële verantwoording ontbreekt. Ik doel dan niet zo zeer op een ‘return on investment’-berekening. De baten zijn immers niet alleen financieel van aard. Dat maakt dit verslag ook duidelijk. Je zult als publieke organisatie echter duidelijk moeten maken wat innovatie je waard is. Andere instellingen kunnen zich daar dan ook aan spiegelen, en afwegen of hen een dergelijke investering ook waard is (afgezet tegen andere investeringen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: