Essentiële componenten voor een effectieve ‘digitale leerervaring’

Dit artikel beschrijft volgens eigen zeggen de belangrijkste elementen waarop HR-professionals dit jaar (en daarna) moeten letten om digitaal leren effectief te maken.

Volgens de auteur wordt ‘digitaal leren’ vooral sinds de Corona-pandemie veel toegepast. Digitaal leren wordt beschouwd als een belangrijke manier voor werknemers om bij te blijven, maar ook voor het realiseren van bedrijfsdoelen. Vijf elementen zijn volgens de auteur van belang om eventuele belemmeringen weg te werken en digitaal leren meer efficiënt te maken (opvallend genoeg gebruikt de auteur de termen ‘effectief’ en ‘efficiënt’ door elkaar heen).

  1. Afstemming met bedrijfsdoelen. Definieer bedrijfsdoelen door te kijken naar je sterke en zwakke kanten. Ontwikkel aanbod dat je kracht helpt te benutten en je zwakke kanten kan helpen tegen te gaan.
  2. Identificeer drijfveren en motivatie. Een gebrek aan motivatie en de afwezigheid van een ‘growth mindset’ zijn volgens een onderzoek -de bron ontbreekt- belangrijke redenen waarom lerenden in Zuid-Oost Azië vaak passief deelnemen aan trainingsprogramma’s. Bij het ontwerpen van digitaal leren zou je volgens de auteur expliciet rekening moeten houden met motivatie. Analyseer motivatie en ambities via interviews, verken de intrinsieke motivatie (veelal gebaseerd op tevredenheid), erken de extrinsieke motivatie (o.a. door gebruik te maken van game-elementen of via beloningen).
  3. Zorg voor een flexibele planning. Werknemers hebben vaak weinig tijd. Zorg ervoor dat zij leren goed kunnen combineren met andere bezigheden. Bed bijvoorbeeld het leren in het werk in 9opvallend genoeg heeft de auteur het hierbij over een cursus, en niet over performance support). Asynchroon online leren speelt hierbij ook een belangrijke rol.
  4. Personalisatie en interactie tussen lerenden en coaches. Behalve asynchroon online leren, is leren van een deskundige coach ook van belang. Persoonlijk contact zorgt vaak voor actieve betrokkenheid. Een ‘buddy-systeem’ kan overigens ook goed werken. Een van de belangrijkste sleutels tot een succesvol leertraject is volgens de auteur werknemers de kans geven om te communiceren met erkende mentoren die ervaringen uit het echte leven kunnen delen, opdrachten kunnen controleren, probleemgebaseerde taken kunnen modereren en begeleiding en feedback kunnen geven.
  5. Relevante bekwaamheden. Lerenden moeten in staat zijn het geleerde in de praktijk toe te passen. ‘Harde’ en ‘zachte’ bekwaamheden zijn daarbij van belang. Je zou volgens de auteur eigenlijk een sterkte-zwakte analyse van elke individuele werknemer moeten maken, als het gaat om dergelijk vaardigheden. Elke medewerker zou daarnaast over bepaalde bekwaamheden moeten beschikken. Digitale geletterdheid is daar een voorbeeld van. Bij zogenaamde ‘soft skills’ gaat het vooral om communicatieve vaardigheden.

Het valt me op dat de auteur nauwelijks ingaat op didactische richtlijnen die zouden moeten worden toegepast. Dergelijke richtlijnen maken digitaal leren echt effectief, ook al is bijvoorbeeld afstemming met organisatiedoelen ook van wezenlijk belang.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *