Experiment met een stemaangestuurde leeromgeving

We gaan in toenemende mate ‘stemaangestuurde’ internettoepassingen gebruiken. Google Home en Amazon’s Alexa zijn twee voorbeelden van een persoonlijke stemaangestuurde assistenten. Kun je deze toepassingen ook gebruiken binnen een leeromgeving?

Ik heb het hierbij niet over een digitale leeromgeving, maar over een fysieke leeromgeving die versterkt wordt met een dergelijke ‘voice assistant’. Inge de Waard experimenteert op dit moment met een zogenaamde “voice operated learning hub”. In een eerste blogpost schrijft zij over:

  • De aanleiding van dit initiatief.
  • De aanschaf en installatie van de Amazon Echo Dot (beter bekend als Alexa) en twee Philips Hue lampen (die via de Alexa worden aangestuurd).
  • De basisfunctionaliteiten van de Alexa.
  • De applicaties die je op het Amazon Echo platform kunt installeren en via je stem kunt gebruiken (zogenaamde skills).
  • Hoe je als non-native English speaker met de Alexa kunt communiceren.
  • De eerste stappen binnen de “voice operated learning hub”.
  • Hoe je kunt leren met de Alexa (kort).

Een aantal zaken valt me in de beschrijving op:

  • De Alexa is goedkoper dan ik dacht (40 dollar).
  • Het installeren is erg eenvoudig.
  • Het aantal applicaties dat je op het Amazon Echo platform is zeer uitgebreid.
  • Bij muziek beluisteren gaat men vooral uit van betaalde services. Dat is te omzeilen.
  • Alexa gaat uit van Engels of Duits. Bij non-native speakers kunnen daardoor misverstanden ontstaan. Ik heb dat zelf met Apple’s Siri ervaren. Als geboren en getogen Kerkradenaar verstaat Siri mij beter als ik de taal op Vlaams zet, dan op Nederlands. Inge gebruikt de spraakoptie van Google Translate om Alexa aan te sturen. Dat is nogal omslachtig.
  • Amazon neemt op wat je tegen Alexa zegt. Om resultaten te personaliseren. Dit roept vragen op ten aanzien van de privacy.
  • Inge verwijst naar een interessante bijdrage waarin wordt beschreven hoe Alexa kan worden gebruikt voor interactie met kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum, en voor versterking van hun executieve functies.
  • De basisfunctionaliteiten zijn vanuit het oogpunt van leren gericht op eenvoudige toepassingen zoals het opzoeken van online informatie, het laten beantwoorden van eenvoudige en soms absurde vragen, het instellen van een tijdslimiet (Pomodoro-techniek) of het aflaten spelen van podcasts. Als je door de lange lijst met ’skills’ scrollt, kom je eveneens vrij eenvoudige toepassingen tegen (zoals berekeningen maken, woordspellen spelen, informatie opvragen en leren vermenigvuldigen).

Op dit moment vind ik de toepassingen van de Alexa nog niet heel interessant. Het heeft nog een hoog gadget-gehalte.

Dit is echter vrij normaal bij een dergelijk nieuwe technologie. Ik ben heel benieuwd naar de doorontwikkeling.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
september 2018
M D W D V Z Z
« aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: