Experimenteren met GoogleGlass als voorbeeld van een leerproces

De bijdrage My Goals With Google Glass for Higher Ed gaat niet alleen in op de mogelijke gevolgen van de betreffende nieuwe technologie voor het onderwijs, maar beschrijft tevens hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs leert van en met internettechnologie.

GoogleGlass
Foto: OU

Auteur Joe Sabado heeft onlangs 1500 dollar uitgegeven aan de bril van Google. Hij beschouwt dit als een investering in zijn ontwikkelproces. Draagbare technologie en het internet der dingen zullen namelijk de volgende technologische golf worden waar het onderwijs mee te maken krijgt, verwacht hij. En daar wil Sabado op voorbereid zijn:

These technologies will bring new opportunities and challenges in higher education in the way we conduct our business and how we provide support and environment towards student learning. Privacy, ethics, confidentiality issues need to be considered and policies will need to be adjusted.

Volgens Sabado krijg je pas zicht op deze mogelijkheden en uitdagingen door er mee te werken. Hij vergelijkt dit leerproces met het leren van golf. Je leert via ervaringen en ontdekken, niet door er alleen over te lezen. Dat kost tijd en inspanning. Dat gold voor Sabado voor het leren programmeren, voor het gebruik van Twitter en nu dus voor GoogleGlass. Het wordt een technologische innovatie met impact. Daar moet je op voorbereid zijn.

Ik vind dit erg herkenbaar. Op deze manier heb ik ook meer inzicht gekregen in de sterke en minder sterke kanten van internettechnologieën en mobiele technologieën. Tegelijkertijd vind ik ervaringen en reflecties van anderen ook erg bruikbaar voor dit leerproces. Wat ik in ieder geval belangrijk vind, is dat je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs nieuwsgierig bent naar en open staat voor dergelijke vernieuwingen, ook al pas je ze niet altijd onmiddellijk toe.

In het tweede deel van zijn bijdrage beschrijft Joe Sabado welke ideeën met betrekking tot GoogleGlass hij de komende maanden gaat verkennen:

  • Wat zijn de implicaties van ‘wearable computing’ voor ICT-beheer?
  • Wat zijn de gevolgen van GoogleGlass voor het ontwerp en de ontwikkeling van web design? Ik vraag me overigens af of je niet heel andere toepassingen moet ontwikkelen, in plaats van bestaande sites geschikt te maken voor deze bril.
  • Hoe kun je GoogleGlass gebruiken binnen bepaalde leerconcepten, zoals het Conversational Framework en het constructivisme? Collega’s van mij doen op dit moment onderzoek naar het gebruik van GoogleGlass binnen authentieke contexten.
  • Wat zijn gevolgen van GoogleGlass voor services aan studenten (zoals het ondersteunen van gehandicapte studenten of voorlichting aan studenten) en andere ‘studentzaken’ (denk aan fraude)?
  • Wat zijn de gevolgen van ‘wearable computing’ voor identiteitsvorming en het ontwikkelen van gemeenschappen?

Ik vind dit relevante vragen. Ik zou daarbij vooral ook willen kijken naar de toegevoegde waarde van GoogleGlass in vergelijking met andere technologieën.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.