Gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen

Vanavond heb ik in het kader van de postbachelor opleiding e-Learning van Avans + een gastcollege verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen.

Ik had de deelnemers vooraf gevraagd een video te bekijken waarin ik e-learning trends inkader, en on der meer een onderscheid maak tussen trends en hypes. Door middel van een toets konden deelnemers kijken of ze mijn boodschap hadden begrepen.

Eén vraag nodigde de deelnemers uit om na te denken over sociaal, culturele en economische ontwikkelingen die de afgelopen vijf jaar van invloed zijn geweest op de opleidingen waar de deelnemers bij werkzaam zijn of op de manier waarop leren en ontwikkelen binnen hun organisatie gefaciliteerd wordt.

Na de opening heb ik geïnventariseerd welke e-learning trends de aanwezigen kenden.

Vervolgens heb ik de aanwezigen uit achttien trends laten kiezen:

  • Aard van e-learning is sterk verbreed
  • Geleidelijke toename ‘blended learning’ en e-learning
  • Toegevoegde waarde niet alleen financieel
  • Meer flexibel leren, meer personalisering
  • Do It Yourself
  • Seamless learning
  • Social learning
  • Meer informele vormen van e-learning
  • Krachtiger technologie faciliteert kwaliteit leeractiviteiten
  • Serious gaming en gamification
  • Virtual reality en augmented reality
  • Open education
  • Microlearning
  • Transformatie LMS
  • Kunstmatige intelligentie
  • Learning analytics
  • Decentralisatie van leren
  • De laatste trend….

De vetgedrukte trends zijn besproken.

De presentatie had verder een interactief karakter (dus met vragen, stellingen en discussies).

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
september 2018
M D W D V Z Z
« aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: