Groei online leren in Amerikaanse hoger onderwijs

Er wordt steeds meer aan online leren gedaan. In ieder geval binnen het Amerikaanse hoger onderwijs. Dat blijkt onder meer uit Online Nation: Five Years of Growth in Online Learning. Dit rapport beschrijft de stand van zaken van (t)e-learning in het Amerikaanse hoger onderwijs (uitgever: The Sloan Consortium). Het rapport is gebaseerd op een behoorlijk grootschalig onderzoek.

De groei van (t)e-learning is trouwens wat langzamer verlopen dan de afgelopen jaren, stellen de onderzoekers. Zij concluderen ook dat bijna 20% van alle studenten in de herfst van 2006 minimaal één online cursus volgden. Het rapport bevat interessante gegevens omtrent de motivatie van instellingen om online cursussen aan te bieden. Ze doen dit vooral om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te vergroten. Maar er zijn ook andere redenen, zoals

  • Institutions that are the most engaged in online education cite increasing the rate of degree completion as a very important objective; this is not as important for institutions that are not as engaged in online learning.
  • Online is not seen as a way to lower costs; reduced or contained costs are among the least-cited objectives for online education.

Opvallend is ook dat instellingen de discipline van studenten als voorname belemmering noemen, maar ook de acceptatie van online leren door medewerkers van de onderwijsinstelling en potentiële werkgevers.

Het gaat bij deze onderzoeksuitkomsten dus niet om blended learning, maar om cursussen waarvan minimaal 80% van de inhoud via Internet verzorgd werd. Daarom vind ik de gepresenteerde cijfers behoorlijk hoog. Er zijn overigens nog steeds veel instituten die niet geïnteresseerd zijn in online leren (18%).

Een samenvatting van het rapport is eveneens beschikbaar. Je vindt op deze pagina ook eerder uitgegeven publicaties, onder andere over online leren binnen het Amerikaanse basisonderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *