Haal meer uit de Online Educa Berlijn? #OEB16

Van 30 november tot en met 2 december aanstaande vindt de Online Educa Berlin plaats. Je kunt kiezen uit meer dan 100 sessies van een zeer divers karakter, waar meer dan 260 sprekers uit diverse landen aan deelnemen. De kans is aanwezig dat je de ‘paradox of choice’ ervaart (hoe meer keuzemogelijkheden, des te ongelukkiger word je). Als ervaren ‘OEB-ganger’ geef ik daarom tips om van dit ‘event’ een rijke leerervaring te maken.

Museum over BerlijnMet meer dan 2300 deelnemers uit meer dan 100 landen is dit het grootste internationale congres over technology enhanced learning in Europa. De deelnemers en sprekers zijn afkomstig uit bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Expertise en ervaring op het gebied van technology enhanced learning lopen sterk uit elkaar. Deze diversiteit maakt dit congres aantrekkelijk, maar kan er ook toe leiden dat sessies niet altijd aan je verwachtingen voldoen.

Ik ben voor het eerst in 2003 naar de OEB gegaan. Sinds die tijd heb ik slechts twee keer moeten verzuimen. Vanuit deze ervaring zijn de volgende adviezen opgesteld:

  • Op welke vragen wil je deze OEB een antwoord krijgen? Formuleer die vooraf. Wil je rond een bepaald thema sessies volgen? De officiële congresthema’s zijn breed geformuleerd thema’s. Download daarom het programma en zoek binnen het PDF-bestand naar termen (zoals learning analytics).
  • Ga niet met te hoog gespannen verwachtingen naar het congres. Als je je vak bijvoorbeeld via sociale media goed bijhoudt, dan zul je eerder bevestigd worden in je mening, dan dat je tot heel nieuwe inzichten komt.
  • Pre-conferences kosten extra, maar je leert er vaak het meest. Je focust je namelijk gedurende een dagdeel op één thema. Bovendien worden pre-conferences vaak goed georganiseerd. In het verleden ben ik met plezier een paar keer naar een pre-conference gegaan. De laatste jaren arriveer ik pas in Berlijn als de pre-conferences al bezig zijn.
  • Varieer in formats. Er zijn elf formats waar je op kunt filteren. Ga niet alleen naar sessies met presentaties. Let dus ook op het format bij de selectie van sessies. En klaag achteraf niet over het zenden als je alleen naar ‘academic sessions’ gaat (die de organisatie overigens ook interactief wil maken).
  • Selecteer sessie op bekende namen (zoals Clark Quinn, Gilly Salmon, Marcia Conner, Alec Couros, Diane Laurillard, Roger Schank of Donald Taylor – er zijn er meer). Als je naar het programma kijkt, kun je ook uitsluitend naar Nederlandse sprekers gaan. Raar is dat niet. Veel Nederlanders kom ik vaak alleen in Berlijn tegen.
  • Selecteer sessies op organisatie. Er zijn bekende onderwijsinstellingen bij, onderzoeksinstituten en grote bedrijven.
  • Mijn ervaring is dat Nederlanders/Belgen het meeste leren van ervaringen uit Nederlandstalige , Scandinavische en Angelsaksische landen (Australië inclusief). Uiteraard kun je belangstelling hebben voor ‘technology enhanced learning’ in bijvoorbeeld Zuid-Europese of Afrikaanse landen. Ik heb echter zelden meegemaakt dat ik uit die ervaringen geleerde lessen voor mijn eigen praktijk kon trekken. Houd daar rekening mee als je sessies selecteert. Zoek bij sprekers daarom gerust eens op land.
  • Ga naar het Online Educa Debat. Ja, het is op het einde van een lange, inspannende dag. En je bent ongetwijfeld toe aan een borrel. Deze borrel kun je ook drinken bij het debat. Bovendien is het debat inhoudelijk en meestal vermakelijk. Ik vind dat dit Lagerhuis-debat is uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van de OEB. Dr. Harold Elletson is oud-lid van het Britse Lagerhuis, en voorzitter van deze sessie. Dat doet hij altijd prima. Dit jaar stemt de zaal over de stelling: This House believes artificial intelligence (AI) could, should and will replace teachers. Andrew Keen en Donald Clark zullen, vermoed ik, voor vuurwerk zorgen.
  • Kijk over de grenzen van je sector. Ga als HBO-docent op vrijdagochtend gerust naar de plenaire opening die gericht is op het bedrijfsleven. Vraag je wel steeds af wat jij hiervan leert voor jouw sector.
  • Maak van je deelname een leersafari. Een leersafari is een innovatieve manier van leren die ook tijdens congressen en conferenties kan worden toegepast. Bij een leersafari voeren deelnemers verschillende leeractiviteiten uit terwijl zij participeren in een ‘event’. Door middel van deze activiteiten verwerken deelnemers in duo’s datgene wat zij horen en zien, en delen zij hun ervaringen met elkaar en met anderen. Open delen en zelfgestuurd leren spelen hierbij een belangrijke rol. De deelnemers aan de leersafari bepalen zelf welke activiteiten zij uitvoeren, met welke activiteiten zij voortijdig stoppen, en hoe zij hun ervaringen delen. De deelnemers komen aan het begin van de dag, halverwege en aan het eind van de dag bijeen om de resultaten te delen. Organiseer bijvoorbeeld met collega’s een leersafari. Of kijk in je netwerk wie in Berlijn aanwezig is, en wie belangstelling heeft om samen met je op leersafari te gaan. Gebruik ontbijt, lunch en borrel om ervaringen te delen. Verwerk de sessies actief. Maak aantekeningen, maak mindmaps, tweet de belangrijkste geleerde lessen (hashtag #OEB16) en gemaakte opmerkingen, blog. Maak bijvoorbeeld vooraf een blog aan via Tumblr of WordPress. Heeft je organisatie bijvoorbeeld een ICTO-blog? Kijk dan of je die kunt gebruiken om ervaringen te delen.
    Ik heb zelf geen gelegenheid om hier aan deel te nemen omdat ik al uitgebreid verslag doe via mijn blog en -samen met Pieter de Vries- op e-learning.nl. Door zelf zaken actief te verwerken, leer je absoluut het meest.
  • Beurs Online EducaDownload de MyOEB-app. Met behulp van deze app kun je de agenda bijhouden, en netwerken. Kijk echter niet de hele tijd op je smartphone. Je komt namelijk ongetwijfeld bekenden in de wandelgangen tegen, als je rondkijkt.
  • De OEB heeft ook een grote beurs. In het verleden vermeed ik die beurs vaak. De laatste jaren loop ik er gericht rond, vaak tijdens een sessieronde. Welke nieuwe initiatieven/leertechnologieën/concepten zijn er, die ik nog niet ken? Welke ‘spelers’ ontbreken er?
    Als je vaker op de beurs bent geweest, kun je kijken of een bepaalde leverancier nu een grotere stand heeft, of juist een kleinere. Op die manier krijg je ook zicht op trends en ontwikkelingen. Ik kijk ook speciaal naar Nederlandse ‘spelers’. Stel je in elk geval een aantal vragen die je via een bezoek aan de beurs beantwoord wilt hebben.
  • Houd er rekening mee dat de internetverbinding, vooral de eerste dag, niet stabiel en betrouwbaar is. Meer dan 2000 deelnemers zullen vaak met meerdere devices proberen online te gaan. Waarschijnlijk kan het aangelegde draadloze netwerk daar niet goed tegen. Om die reden neem ik een weekpas voor internet in het buitenland op mijn smartphone. ’s Morgens vroeg is de verbinding waarschijnlijk het beste.
  • Volg op twitter de hashtag #OEB16, ook als jezelf niet twittert.
  • Durf gerust eens een sessieronde over te slaan. Niet om boodschappen te doen bij het nabijgelegen KaDeWe, maar om informeel kennis uit te wisselen of -zoals gezegd- om de beurs te bezoeken.
  • De sessieruimtes zijn vrij krap. Je zit dicht bij elkaar. Als je dus tijdens een sessie weg wilt lopen, dan ‘stoor’ je best veel deelnemers. Ga daarom aan de rand van de zaal zitten. Doe dat vooral als je van tevoren al het idee hebt, dat je de sessie vroeg zult verlaten.
  • Er zijn veel parallelsessies. Maar ook heel veel deelnemers. Als je persé naar een bepaalde sessie wilt gaan, wees er dan vroeg bij. Vooral op dag 1 zal het druk zijn.
  • Zorg voor schoenen waar je gemakkelijk op kunt lopen. Je loopt heel wat af in het Intercontinental. Zorg voor een warme jas die je in de garderobe kunt achterlaten, en niet al te warme kleren daaronder. Het is koud in Berlijn, maar in de zalen is het vaak heel warm.
  • Als je niet naar een pre-conference, dan duurt de Online Educa Berlijn maar twee dagen. Benut die twee dagen optimaal. Sla dus geen ochtendsessie over omdat je de avond ervoor te laat in de Irish Pub bent blijven hangen. En koop op dinsdag, woensdag of zaterdag de Sinterklaascadeaus voor je kinderen.
  • Blijf je wat langer in Berlijn, dan donderdag en vrijdag? Bezoek dan eens de Nederlandstalige Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk. Of check mijn Tips voor een verblijf in Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: