Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen

Volgens Tatiana Torres biedt artificiële intelligentie lerenden en docenten op allerlei manieren meer mogelijkheden, van het verbeteren van de leerervaring tot het vergemakkelijken van het werk van leraren. Snijden haar argumenten hout?

Feedback by AIAI biedt lerenden met name de mogelijkheid om ‘gepersonaliseerde leerervaringen’ te hebben. AI-gestuurde leerplatforms maken gebruik van gegevensanalyse en algoritmen waarmee de sterke en zwakke punten en leervoorkeuren van een student volgens Torres geanalyseerd kunnen worden. Op basis hiervan bieden deze platforms lerenden gepersonaliseerde inhoud en feedback om lerenden te helpen in eigen tempo vooruitgang te boeken. Volgens Torres maakt dit de leerervaring niet alleen aangenamer voor lerenden, maar helpt dit hen ook meer informatie vast te houden en een dieper begrip van de leerinhoud te ontwikkelen.

Dergelijke platforms stellen lerenden bij de start bijvoorbeeld een reeks vragen om de aanwezige kennis en begrip van een onderwerp te beoordelen. Op basis van de antwoorden van de lerende biedt het platform gepersonaliseerde inhoud en activiteiten om de lerende te helpen meer over het onderwerp te leren. Naarmate de lerende verder komt in de stof, kan het platform de prestaties blijven beoordelen en feedback en aanbevelingen voor verder leren geven.

Daarnaast kunnen lerenden dankzij AI toegang krijgen tot een breder scala aan onderwijsbronnen. Torres verwijst hierbij naar zoekmachines die gebruik maken van AI. Maar je kunt natuurlijk ook aan learning experience platforms denken die lerenden content aanbieden op basis van hun profiel en leergedrag. Dankzij AI kunnen lerenden ook in contact komen met andere lerenden en docenten die hetzelfde onderwerp bestuderen cq doceren. Het leerplatform creëert dan profielen op basis van leergedrag. Lerenden moeten hier in Europa wel expliciet toestemming voor verlenen (AVG).

Niet alleen lerenden hebben volgens Tatiana Torres baat bij AI. AI kan docenten ook helpen hun werk effectiever te doen. Zij verwijst hierbij naar beoordelingssoftware en feedbacksystemen die docenten faciliteren om sneller en efficiënter gepersonaliseerde feedback aan hun lerenden te geven. Daarnaast krijgen docenten toegang tot een breder scala aan onderwijsmiddelen en -tools.

Mijn opmerkingen

Tatiana Torres heeft hooggespannen verwachtingen van AI voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens haar kan AI enkele bewezen didactische principes helpen faciliteren zoals het activeren van voorkennis, gespreid oefenen en feedback geven. Veel van de toegevoegde waarde van AI heeft daar namelijk mee te maken, als je haar bijdrage leest. AI-systemen werken echter niet foutloos. Is de feedback die het platform geeft wel altijd correct? Krijgt de lerende altijd relevante vragen voorgeschoteld?

Het is dan ook de vraag of de beweringen van Torres ten aanzien van ‘gepersonaliseerd leren’ nu al waar kunnen worden gemaakt. Zie ook: Overzichtsartikel recent onderzoek AI en onderwijs: er is nog veel werk te doen. Het is ook duidelijk dat Torres haar bijdrage geschreven heeft voor de overvloed aan aandacht voor ChatGPT. Ongetwijfeld zou zij nu meer voorbeelden noemen van ondersteuning van het werk van docenten (zie bijvoorbeeld AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs).

Helaas herhaalt de auteur zich in haar bijdrage en verwijst zij ook naar ‘inspelen op leerstijlen’, gelukkig zonder dit verder uit te werken. We weten immers al heel lang dat ‘leerstijlen’ een hardnekkige mythe is, die we het beste links kunnen laten liggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.