Hoe kun je digitaal afgeleide lerenden meer betrekken bij het onderwijs?

Dankzij alomtegenwoordige technologie worden we de hele dag afgeleid. Dat is een probleem omdat het ten koste gaat van de productiviteit en leerprestaties. Wat kun je als docent doen om ervoor te zorgen dat digitaal afgeleide lerenden zich vooral bezig houden met onderwijsgerelateerde taken?

Deze vraag probeert Matthew Lynch te beantwoorden in How to Engage Digitally Distracted Students.
Lynch somt vier maatregelen op:

  1. Zorg ervoor dat het onderwijs persoonlijk en betekenisvol is voor lerenden. Laat lerenden content en technologieën gebruiken om hun eigen verhaal te vertellen en hen te laten onderzoeken wat hen bezighoudt.
  2. Laat lerenden hand-on activiteiten uitvoeren, bij voorkeur met hun apparaten. Onderzoek doen, oefenen met technologie, ICT gebruiken om problemen op te lossen en laten creëren. Dat zijn toepassingen die Lynch voor ogen heeft.
  3. Maak leren relevant. Maak lerenden duidelijk waartoe zij iets moeten leren, wat de betekenis is van leren voor de wereld van alledag.
  4. Leer lerenden hoe zij op een goede manier gebruik kunnen maken van digitale technologieën. Leer hen op een verantwoorde manier gebruik maken van de apparaten waar zij over beschikken.

Het onderwijs moet inderdaad betekenisvol en relevant zijn voor lerenden. Eén van de ‘first principles of instruction’ van David Merrill is dat onderwijs uit moet gaan van realistische problemen en vraagstukken. Dat is echter wat anders dan lerenden datgene laten leren wat hen bezighoudt.

Je zult als docent ook moeten stimuleren dat lerenden zich gaan verdiepen in betekenisvolle onderwerpen waar zij de relevantie nog niet van inzien. Bovendien is het heel ingewikkeld om onderwijs te ontwikkelen dat meer betekenis heeft dan de privé-toepassingen en -interacties waar lerenden via hun apparaten en sociale media voortdurend mee geconfronteerd worden.

Daarnaast gaat Lynch voorbij aan het feit dat instructie toch echt heel belangrijk is voor leren. Je bent er niet met ‘hands-on’ activiteiten. Al is veel afwisseling, veel oefenen, veel actief verwerken en veel interactie wel belangrijk.

Lynch gaat ook voorbij aan het feit dat digitale technologieën bewust worden ontworpen om onze aandacht te trekken.
Daar zullen we lerenden juist op voor moeten bereiden. Dit schaar ik overigens wel onder Lynch’ laatste aanbeveling.

Wat mij betreft vallen daar ook het voeren van gesprekken over de impact van digitalisering en het maken en naleven van afspraken over het (niet-)gebruik van digitale technologie onder.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , ,

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
mei 2019
M D W D V Z Z
« apr    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: