Hoe ontwikkelt de markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs zich?

De markt van leermanagement systemen voor het Noord-Amerikaanse hoger onderwijs is nog steeds in beweging, al lijkt de dynamiek van een jaar of tien jaar achter de rug te zijn. Wat valt mij op, en wat is de relevantie hiervan voor het Nederlandse hoger onderwijs?

LMS markt

Bron: Phil Hill

Voor het negende jaar heeft Phil Hill een grafiek gemaakt van de LMS-markt in het Amerikaanse en Canadese hoger onderwijs. Een aantal zaken valt mij op:

  • In de periode 2004-2009 heeft BlackBoard een aantal concurrenten overgenomen. Een groot aantal gebruikers van deze systemen switchten toen naar andere systemen. Blackboard zelf verloor ook klandizie waardoor men de positie van absolute marktleider kwijt is geraakt.
    De laatste paar jaar heeft men wederom marktaandeel verloren, maar niet zo dramatisch als destijds.
  • Canvas van Instructure is de grootste stijger in deze markt. Deze toepassing wordt overigens als ‘open core’ betiteld en niet als open source.
  • LearningStudio van Pearson gaat van de markt verdwijnen. De meeste gebruikers stappen volgens Hill over naar Brightspace van Desire2learn (dat ook marktaandeel wint) en Canvas.
  • Sakai en Moodle (en de ‘variant’ Moodlerooms) raken in de VS en Canada marktaandeel kwijt.
  • Het aantal zelfontwikkelde systemen is praktisch nihil (de Universiteit van Phoenix is overgestapt op BlackBoard Learn Ultra).
  • Er is een klein aantal ‘overige’ aanbieders actief op deze markt. Van deze systemen is Schoology zo groot dat Phil Hill verwacht dat ze volgend jaar apart genoemd zullen worden. Deze applicatie wordt vooral door kleinere privé instellingen gebruikt (maar wat is ‘klein’ in Noord-Amerika?)

Er worden vier grotere LMS-en in Noord-Amerika gebruikt: Blackboard, Moodle, Canvas en Brightspace. Tussen die LMS-en is sprake van wisselingen, met name ten bate van de laatste twee.

In Nederland en België zie je deze LMS-en ook als ‘dominant’ terug, met dien verstande dat hier Netschool/CumLaude en -in mindere mate- applicaties als aNewSpring en itsLearning nog worden gebruikt (andere onderwijssoorten dan het hoger onderwijs gebruiken deze laatste toepassing intensiever dan het hoger onderwijs). Bij onze oosterburen is ILIAS weer sterk aanwezig. De Nederlandse Open Universiteit maakt gebruik van de op Liferay gebaseerde applicatie yOUlearn.

Daarnaast wordt in ons land binnen HBO-instellingen ook gekeken naar het gebruik van Office 365 als kern-LMS. Phil Hill besteedt aan deze toepassing geen aandacht.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Leeromgevingen Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*