Hoeveel CO2 stoot jij uit met je internetgedrag?

We gebruiken met z’n allen massaal tal van internettoepassingen. Het gebruik hiervan kost veel energie. Volgens Amanda Verdonk van NEMO Kennislink droeg internetgebruik in 2019 voor 3,7% bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Dankzij het toenemend gebruik van (generatieve) AI zal deze uitstoot fors toenemen. Daar is gelukkig wel wat aan te doen.

Climate change
Photo by Li-An Lim on Unsplash

De CO2-uitstoot van internetgebruik is vergelijkbaar met de luchtvaartindustrie. The Shift Project verwacht volgens Verdonk dat het aandeel CO2-uitstoot van internetgebruik tegen 2025 verdubbeld zal zijn. Veel internetgebruikers beseffen dit waarschijnlijk niet, en met de publieke beschikbaarheid van generatieve AI zou dit weleens een te rooskleurige voorspelling kunnen zijn. Er wordt geschat dat een generatieve AI-opdracht vier tot vijf keer zoveel energie verbruikt dan een opdracht aan een zoekmachine. Recent onderzoek laat zien dat het genereren van een afbeelding met behulp van een krachtig AI-model evenveel energie kost als het volledig opladen van een smartphone. Deze onderzoekers ontdekten echter ook dat het gebruik van een AI-model om tekst te genereren aanzienlijk minder energie-intensief is. 1000 keer tekst genereren verbruikt ‘slechts’ 16% van een volledige lading van een smartphone.

De reductie van de CO2-uitstoot is uiteraard voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de industrie, in dit geval van de ’tech industrie’. Deze bijdrage geeft daar ook voorbeelden van zoals automatische compressie van PDF-bestanden door Adobe of het instellen van standaardinstellingen voor minder energieverbruik. Verder investeren verschillende tech bedrijven ook in ‘vergroening’, al heeft dit m.i. niet altijd de prioriteit die het zou moeten hebben. Ook komt ‘green washing‘ voor. Amazon wordt daar bijvoorbeeld ook van beschuldigd.

Technologische aanpassingen kunnen echter al een aanzienlijke impact hebben. Door zowel individuele als bedrijfsmatige aanpassingen kan de digitale voetafdruk van internetgebruikers aanzienlijk verkleind worden.Tegelijkertijd kunnen gebruikers ook hun verantwoordelijkheid nemen door hun internetgedrag aan te passen.

Lija en Rodolfo Groenewoud van Vliet hebben volgens Amanda Verdonk daarom samen met Leanne Wijnsma E-missions.nl gemaakt. Dit platform biedt inzicht in het digitale energieverbruik en adviseert over duurzamer digitaal gedrag. Ze kijken daarbij naar aspecten zoals e-mail, social media, cloud opslag, blockchain en videoconferencing. Generative AI staat nog niet in de lijst. Waarschijnlijk omdat het lastig is daarvan het energieverbruik exact in kaart te brengen, en het complex is om dit te laten berekenen.

Het achterliggende idee van E-missions.nl is om door kleine aanpassingen een positieve impact te maken. Een voorbeeld is het uitschakelen van de autocomplete-functie in zoekmachines, die veel energie verbruikt. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel bomen je zou moeten aanplanten om je CO2-uitstoot van een blockchain transactie te compenseren. Dat zijn er 17 als je zoekt zonder autocomplete-functie.

E-missions volgt de strategie van bewustwording en persoonlijk relevante informatie voor gedragsverandering door individueel energieverbruik inzichtelijk te maken. Dat is volgens psychologisch onderzoek naar milieuvriendelijk gedrag een effectieve strategie, schrijft Verdonk. Daarnaast kunnen andere strategieën zoals financiële prikkels, het eenvoudiger maken van duurzaam gedrag of het moeilijker maken van niet-duurzaam gedrag, bijdragen aan een duurzamere levensstijl.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.