Hoeveel tijd zijn we kwijt aan ICT-onderhoud?

Informatie- en communicatietechnologie moet ons leven een stuk makkelijk maken. Voor een groot deel doet ICT dat ook. Maar aan de andere kant zijn we volgens mij ook heel wat tijd kwijt aan onderhoud en beheer van ICT. Ik wil dat illustreren aan de hand van drie voorbeelden, waarbij deze blogpost tevens een test is.

Kwaad

Foto: ijmaki, Pixabay

Ik ben van oudsher geen ‘techneut’. ICT-toepassingen moeten het bij mij vooral gewoon ‘doen’. Als iets mis is, kost het me best wel wat tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is en hoe dat kan worden opgelost. Gelukkig helpen logisch nadenken, zoekmachines en een medium als Twitter daar ook weer bij. Maar ik irriteer me er ook aan als ik me realiseer dat ik op jaarbasis toch wel verschillende uren kwijt ben aan het analyseren en oplossen van ICT-issues.

Voorbeeld één betreft het updaten van besturingssystemen en apps. Diverse keren per jaar krijg je het advies om een nieuw besturingssysteem te installeren en om de vele apps die je gebruikt, te updaten. Dat kost niet alleen tijd, maar ook bandbreedte zodat je bijvoorbeeld minder goed naar streaming video kunt kijken.

Voorbeeld twee heeft te maken met mijn muziekinstallatie.Op de slaapkamer hadden we nog een grote radio uit onze studententijd staan, en in het souterrain een niet zo heel goede installatie met veel kabels. Het afgelopen jaar heb ik -op basis van ervaringen van anderen- drie Sonos-geluidsboxen gekocht. Ik wilde graag compacte boxen hebben, zonder veel kabels, die een goede geluidskwaliteit hebben.  Ook wilde ik vanaf mijn devices muziek kunnen streamen naar diverse ruimtes (dezelfde muziek, of andere muziek). Zowel radio via internet als muziek op mijn devices (ik gebruik geen Spotify of Deezer). Ik ben echter tegen een aantal knelpunten aan gelopen, waarvan het oplossen me de nodige tijd (heeft ge)kost:

  • Bij Sonos kun je een muziekbibliotheek beheren op basis van je muziek in iTunes. Het updaten ervan gaat meestal mis.
  • De controlers op je devices kunnen dikwijls geen verbinding maken met het Sonos-systeem. Dat is meestal op te lossen door opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk (maar kost ook tijd).
  • Met name streaming radio luisteren, werkt niet goed. De verbinding wordt heel vaak verbroken. Mijn partner verlangt zelfs af en toe terug naar de oude analoge radio van koelkastformaat. Ik heb dit geprobeerd op te lossen met een Powerline adapter (internet via stroom) en door de Sonos-speler met een UTP-kabel aan te sluiten op de Powerline adapter. Dit heeft niet geholpen. Gisteren heb ik de Sonos-Boost besteld, waarmee ik dit knelpunt wel hoop op te lossen.

Het derde voorbeeld heeft te maken met mijn weblog. Ik gebruik sinds een jaar of vijf WordPress en heb een eigen installatie. Op zich ben ik daar behoorlijk tevreden over. Wel moet ik -weer- tijd besteden aan het updaten van de diverse plugins (die bepaalde functionaliteiten faciliteren) en de thema’s (die zorgen voor de vormgeving). Laatst bleek ook het contactformulier niet meer te werken. Vreemd genoeg ondersteunde mijn thema op eens ook niet meer twee menu’s, waardoor bepaalde menu-items niet meer zichtbaar waren. Vlak voor mijn vakantie, heb ik daarom één menu (links) geïmplementeerd. En gisteren kwam ik er achter dat de plugin die ik gebruikte om gepubliceerde blogposts automatisch te publiceren op Twitter, Google +, Facebook en LinkedIn (WPSocial) sinds een paar weken niet meer functioneert. De maker twitterde dat deze plugin niet meer wordt onderhouden. Hij raadde me aan een andere plugin te gebruiken. Dat betekent zoeken, installeren en uitproberen. Deze blogpost is dan ook mede bedoeld om de plugin Blog2Social te testen.

Ik ben privé en voor mijn werk afhankelijk van ICT. Ik gebruik ICT ook steeds intensiever, mede met als doel bepaalde processen efficiënter uit te kunnen voeren. Tegelijkertijd gaat meer tijd zitten in onderhoud en beheer. Dat moet toch beter kunnen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
4 reacties op “Hoeveel tijd zijn we kwijt aan ICT-onderhoud?
  1. Luc Kumps schreef:

    Het maken en opvolgen van degelijke back-ups neemt ook behoorlijk wat tijd. Helaas ‘vergeten’ nogal wat mensen het belang hiervan. En dan bedoel ik back-ups van het volledige system, waarmee je na een crash / brand / diefstal ALLES opnieuw precies krijgt zoals voorheen (je applicaties, je bureelblad, je documenten…). Dit betekent dat er dagelijks back-ups gemaakt worden en dat deze zeer geregeld gekopieerd worden op een andere plek, zodat brand, diefstal of overstromingen er niet toe leiden dat je vooralsnog toch alles kwijtspeelt… Het betekent ook dat je geregeld manueel controleert of de back-ups wel degelijk genomen worden en bruikbaar zijn.

    • Wilfred Rubens schreef:

      Ik gebruik hiervoor Timemachine op mijn Macbook. Niet elke dag. Wel enkele keren per week. Dat kost juist weer amper tijd (behalve van externe harde schijf op de Macbook).

Top

%d bloggers liken dit: