Horizon rapport komt er toch weer aan

Het befaamde en ook bekritiseerde Horizon Report verscheen, als ik me niet vergis, altijd in februari. Dit rapport beschreef jaarlijks trends op het gebied van ICT in het onderwijs. Initiator NMC is verleden jaar echter failliet gegaan. Dit betekent echter niet het einde van het Horizon Report. Deze week is een inkijk in editie 2018 verschenen.

De Educause heeft onlangs namelijk de rechten van het the NMC Horizon project verworven. Zij hebben nu een ‘preview’ van elf pagina’s gepubliceerd waarin de volgende trends samenvattend worden beschreven:

Trends die de adoptie van technologie in het hoger onderwijs zullen versnellen (van lange termijn tot korte termijn):

  1. Veranderingen op het gebied van de innovatiecultuur van organisaties (o.a. ondernemerschap en fouten durven maken).
  2. Samenwerking tussen instituten en sectoren.
  3. Profilering van open educational resources.
  4. Opkomst van nieuwe vormen van interdisciplinaire studies.
  5. Meer nadruk op het meten van leren.
  6. Herontwerpen van learning spaces.

Significante uitdagingen die de de adoptie van technologie in het hoger onderwijs kunnen belemmeren (van eenvoudig oplosbaar tot zeer complex):

  1. Het gebruik van authentieke leerervaringen binnen het onderwijs.
  2. Het verbeteren van digitale geletterdheid.
  3. Het aanpassen van organisatievormen aan toekomstig werk.
  4. Het verbeteren van digitale gelijkheid (toegankelijkheid).
  5. Economische en politieke druk op het hoger onderwijs (kostenreductie, deelname aan onderwijs, noodzaak van publiceren).
  6. Overdenken van de rollen van docenten.

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van educatieve technologie in het hoger onderwijs (van korte termijn tot lange termijn):

  1. Technologieën voor analytics.
  2. Makerspaces.
  3. Adaptieve leertechnologieën.
  4. Artificiële intelligentie.
  5. Mixed reality.
  6. Robotics.

Wel jammer dan de Educause de gelegenheid niet heeft gebruikt om de kritiek op het rapport aan te pakken (o.a. reflecteren op eerdere voorspellingen, niet vasthouden aan de indeling in de termijnen, enzovoorts).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: