Wat zijn geleerde lessen rond de implementatie van nieuwe leertechnologieën? Daar ging de een na laatste sessie van dag 1 van de Online Educa over.
Deze sessie ging eerst over de implementatie van een digitale assessment tool (Wiseflow):
- Het systeem bevordert betere feedback.
- Feedback wordt steeds belangrijker gevonden voor leren.
- Studenten leveren opdrachten vaak nog op papier in. Feedback op papier is vaak niet te lezen.
- Een deel van de docenten was zeer te spreken over een bestaand systeem en zagen het nieuwe systeem daarom niet zitten.
- Ze moesten voor de derde keer veranderen. Dat werd als een forse belasting ervaren.
- Het nieuwe systeem sloot goed aan op bestaande manieren van feedback geven (annoteren).
- Je kunt geen specifieke feedback geven aan een klas, wel generieke feedback.
- Docenten hoeven zich geen zorgen meer te maken over het opslaan van feedback.
- Het systeem bevordert geen ander gedrag of werkroutines bijvoorbeeld het delen van annotaties met co-beoordelaars).
De tweede bijdrage ging over een big bang migratie naar een nieuw leermanagement systeem:
- Men gebruikte Blackboard 16 jaar. Nu is dat Canvas.
- Je moet heel vroeg beginnen met communiceren dat er iets gaat veranderen.
- Zorg voor leidende principes voor het gebruik van een LMS.
- Consulteer belanghebbenden over het programma van eisen. Zo’n 55% van de eisen was pedagogisch-didactisch van aard.
- Benadruk dat het gaat om het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
- Gebruik een multimedia campagne. Houd de boodschap ‘light and nice’.
- Manage de verwachtingen. Communiceer reëel en biedt ondersteuning.
- Luister veel naar gebruikers. Identificeer op basis daarvan thema’s.
- Gebruik programmateams en ‘kampioenen’ (goede en enthousiaste ervaringen).
- Meet de resultaten. Laat het projectplan meetbare resultaten bevatten.
- Gebruik ook de analytics van het LMS om te kijken naar de resultaten van de implementatie.
- Dialoog en transparantie zijn cruciaal.
- Veel docenten besloten cursussen opnieuw in te voeren en cursussen op een andere manier vorm te geven.
- Identificeer de positieve kanten van de verandering en benadruk die.
- Houd het eenvoudig.
- Integratie van applicaties van derden viel mee omdat de applicaties die geïntegreerd moesten worden, nu via LTI geïntegreerd worden.
- De rol van het senior management was ondersteunend. Zij hakten knopen door, indien nodig. Betrokkenheid van docenten wordt als belangrijker gevonden dan ‘leiderschap’.
Geef een reactie