Infographic over e-learning in 2018

Wat zijn belangrijke verschillen tussen klassikaal leren en e-learning? Wat is het verschil tussen synchroon en asynchroon online leren? Welke e-learning methodes zijn er? Deze en andere vragen worden in een recente infographic verwerkt.

Van de week ontving ik een vraag of belangstelling had om een e-learning infographic te reviewen. Ja, dus. Het product is ontwikkeld door 16best.net. Dit is een bedrijf dat online verkrijgbare producten vergelijkt en bespreekt.

Ze hebben op basis van veel -veelal niet-wetenschappelijke- bronnen een infographic over e-learning in 2018 gemaakt. Het is een uitvoerige maar overzichtelijke infographic geworden. Daarin gaat men eerst in grote stappen door de geschiedenis van e-learning heen.

Vervolgens wordt ‘in-class learning’ vergeleken met e-learning. De feiten die zij hier presenteren moet je met een pak zout nemen. Zo kan e-learning per lerende goedkoper zijn dan klassikaal leren. Of dat zo is, is echter van veel factoren afhankelijk (zoals het aantal lerenden, de herbruikbaarheid of het didactisch concept). Kosten zeggen overigens niets over kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de ’time to complete’. Deze kan bij e-learning korter zijn. Maar de uitval kan weer hoger zijn. Interessant is wel het energieverbruik en de CO2-uitstoot.

De verschillen tussen synchroon en asynchroon online leren worden goed inzichtelijk gemaakt. De e-learning methodes zijn weer onvolledig (vergelijk de indeling van Clive Shepherd), waarbij menige claim m.i. niet hard is te maken. Een voorbeeld is de veronderstelde impact van microlearning op het verbeteren van begrip, het onthouden en het toepassen van kennis. Check bijvoorbeeld wat Patti Shank hierover schrijft (wel op basis van wetenschappelijk onderzoek).

De infographic presenteert ook verschillende platforms waarvan ik ook de cijfers niet heb gecontroleerd. De cijfers over de e-learning markt, met een focus op zelfstudie aanbod, zijn ook indrukwekkend (als ze correct zijn).

Als je naar de voordelen voor bedrijven en lerenden kijkt, vraag je je af waarom niet de hele wereld e-learning toepast. Uiteraard komt dat omdat voordelen niet altijd behaald worden, er ook nadelen zijn en kwalitatief goede en efficiënte vormen van e-learning best lastig zijn in te voeren.

De infographic sluit af met een blik in de toekomst, en met een indrukwekkende lijst met gebruikte bronnen. Die kun je gebruiken om de infographic te checken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: