Innoveren: waar haal ik de tijd vandaan? #OWD2016 #blogsOWD

Timemanagement is niet het juiste antwoord op de vraag hoe we tijd vinden om te innoveren. Maar wat dan? Tony Crabbe mocht tijdens de Onderwijsdagen een afsluitende keynote over deze vraag verzorgen.

Charlie Chaplin in Modern Times

Charlie Chaplin in Modern Times, foto gemaakt door Jim Forrest

Hij stelde dat onze ‘psychologische wereld’ sterk veranderd is. We hebben te maken met grote hoeveelheden data en media. Werk, verwachtingen, collega’s stellen hoge eisen. Waardoor we ons zelf een grote druk op leggen. ‘Druk, druk, druk’ is een middel om met anderen te concurreren.

Media en devices werken verslavend. We kunnen bijna niet meer niets doen. Dan zoeken we naar onze smartphone.

Het gaat om duurzame aandacht ergens aan besteden. Daar gaat het om. Niet om ‘druk’ te zijn. Druk zijn is een keuze. Voor een groot deel, in elk geval. Het is een domme strategie. We moeten andere antwoorden bedenken voor de vraag hoe we onze taken kunnen uitvoeren, stelt Crabbe.

Time management werkt niet. Medewerkers worden er niet vrolijker van. Je krijgt het er alleen maar drukker van. Als je je bewust wordt van tijd, dan reduceer je prestaties en creativiteit.

De kwaliteit van menselijke aandacht is vandaag de dag een groot probleem. Je moet dus aandacht ‘managen’, geen tijd. Denk meer als een surfer, adviseert Crabbe. Kies in de eerste plaats je golf selectief uit. Mensen hebben het gevoel geen keuze te hebben. Maar iedereen kan keuzes maken. Kies waar je geweldig in wilt worden. Dat betekent wel dat je andere terreinen verwaarloost. Crabbe noemt dat strategische slordigheid.

Het tweede dat een surfer doen, is zich heel sterk focussen op waar ze mee bezig zijn. Je kunt niet geconcentreerd bezig zijn met twee zaken tegelijkertijd. Als je multi-taskt, reduceer je je intelligentie met 50%. Gebruik bijvoorbeeld een ‘brain dump’ zoals Evernote om je ‘kop leeg te maken’. Open daarom je telefoon niet voor dat je gaat slapen.

Het derde dat een surfer doet is op de golf blijven. Maak dus de taken af waar je mee bezig bent. Zorg dat je in een ‘flow state’ komt waarin je als je geconcentreerd bezig bent met een taak. Crabbe waarschuwde daarom ook voor ‘fubbing‘: het tijdens een gesprek op je smartphone kijken. Je leest toch ook geen gedicht tijdens een gesprek?! Schakel ook regelmatig je email en telefoon uit. Vermijd afleiding.

Probeer geen duizenden dingen, maar doe één ding goed. Ryan Air richt zich alleen op goedkoop vliegen. Niet op customer service. Ze ‘nee’ tegen duizenden goede dingen. Focus op waar je goed in bent, waar je passie ligt. Je kunt niet alles doen. Apps en andere tools kunnen je daarbij helpen.

Vraag je af: welke van deze projecten leidt tot het meeste studiesucces? Volgens Crabbe moet je je dergelijke vragen vooral stellen om als vernieuwer gemotiveerd te blijven. Een gevoel vooruit te komen bij de belangrijkste projecten, is het meest belangrijk voor motivatie. De meest makkelijk te monitoren zaken zijn vaak de niet belangrijkste. Monitor eens de meest belangrijke zaken. Probeer elke dag jezelf te focussen op de belangrijk zaken.  Ga wandelen terwijl je bewust over een vraag nadenkt.

Creëer kleine gewoontes. Want je verandert niet in één keer (minder werken, gezonder eten, meer sporten). Je moet precies weten wat je gaat doen, en als je het doen moet je jezelf belonen. Het moet haalbaar zijn. Bijvoorbeeld op een vast tijdstip een korte tijd sporten, en als beloning een korte video kijken.

Tony Crabbe is een boeiende spreker die zijn boodschap met diverse anekdotes illustreerde.

Stand-up filosoof Laura van Dolron mocht deze dag afsluiten. Zij wees onder meer op de vreemde positieve lading die aan neutrale woorden als innovatie, transformatie of flexibiliteit gehecht wordt.  Je stelt lerenden niet centraal, je moet lerenden met rust laten. Met iedere nieuwe vaardigheden, verlies je er één. Hoe meer antwoorden je hebt, hoe minder vragen je je stelt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: