Is e-learning nog steeds eenzaam leren?

E-learning wordt nog steeds vaak ervan als eenzaam leren. Veel lerenden knappen hier op af. Het gaat me echter te ver om daarom te concluderen dat online leren niet voor iedereen geschikt is.

Online learningE-learning is een verzamelnaam voor tal van manieren van leren waarbij internettechnologie wordt gebruikt. Volledig online leren is één van deze vormen. Online leren zou een uitkomst moeten zijn voor lerenden die een hekel hebben om ’s morgens vroeg naar college te gaan. Volgens Elyse Kuhn voldoet online leren echter vaak niet aan de verwachtingen. Zij stelt dat online leren wellicht voor bepaalde lerenden is weggelegd, maar zeker niet voor iedereen.

In theorie is deelname aan online leren gemakkelijk, stelt Kuhn die onlangs zelf aan een online cursus heeft deelgenomen. Je kunt zelfs vanuit je bed leren en een hoog cijfer halen. De werkelijkheid is anders. De lerende is zelfverantwoordelijk om zeer regelmatig naar de online cursus te gaan en te leren. Je hebt geen docent die je achter de vodden zit. Ook mist Kuhn persoonlijk contact met een docent, wat je bij face-to-face onderwijs wel hebt.

Verder is het ingewikkeld om met andere lerenden samen aan projecten te werken, als je geen idee hebt wie het zijn. Kuhn vindt het lastig om te communiceren met mensen die geen ‘gezicht’ hebben.

Online leren stelt inderdaad bepaalde eisen aan de doelgroep. Je zult lerenden vaak moeten voorbereiden op online leren als men er nog geen ervaring mee heeft. En er zal altijd een bepaalde groep lerenden zijn die niet graag online leert (net zoals er mensen zijn die je met geen stok een klaslokaal in krijgt).

Maar je kunt middels een ander ‘learning design’ ook veel van de tekortkomingen, die Kuhn beschrijft, verhelpen. Bijvoorbeeld door kennismaking bewust in te bouwen. Het lastige hiervan is dat veel lerenden dergelijke activiteiten niet relevant voor leren vinden. Ook kost dit online -asynchroon- best wel tijd.

Verder heb je vandaag de dag veel mogelijkheden om interactie in te bouwen. Bijvoorbeeld via synchrone online sessies waarin je wel veel interacties moet inbouwen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Synchrone online sessies bieden in elk geval ook structuur aan een online cursus.

Ook kun je werken met deadlines en automatische notificaties die lerenden op deadlines wijzen.

Er zijn voor e-learning ontwikkelaars veel meer ontwerpkeuzes te maken die binding kunnen bevorderen, interacties helpen faciliteren en bezwaren van Elyse Kuhn kunnen verhelpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Profielfoto van Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Geplaatst in Didactisch gebruik technologie Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*