Is e-learning nog steeds eenzaam leren?

E-learning wordt nog steeds vaak ervaren als eenzaam leren. Veel lerenden knappen hier op af. Het gaat me echter te ver om daarom te concluderen dat online leren niet voor iedereen geschikt is.

Online learningE-learning is een verzamelnaam voor tal van manieren van leren waarbij internettechnologie wordt gebruikt. Volledig online leren is één van deze vormen. Online leren zou een uitkomst moeten zijn voor lerenden die een hekel hebben om ’s morgens vroeg naar college te gaan. Volgens Elyse Kuhn voldoet online leren echter vaak niet aan de verwachtingen. Zij stelt dat online leren wellicht voor bepaalde lerenden is weggelegd, maar zeker niet voor iedereen.

In theorie is deelname aan online leren gemakkelijk, stelt Kuhn die onlangs zelf aan een online cursus heeft deelgenomen. Je kunt zelfs vanuit je bed leren en een hoog cijfer halen. De werkelijkheid is anders. De lerende is zelfverantwoordelijk om zeer regelmatig naar de online cursus te gaan en te leren. Je hebt geen docent die je achter de vodden zit. Ook mist Kuhn persoonlijk contact met een docent, wat je bij face-to-face onderwijs wel hebt.

Verder is het ingewikkeld om met andere lerenden samen aan projecten te werken, als je geen idee hebt wie het zijn. Kuhn vindt het lastig om te communiceren met mensen die geen ‘gezicht’ hebben.

Online leren stelt inderdaad bepaalde eisen aan de doelgroep. Je zult lerenden vaak moeten voorbereiden op online leren als men er nog geen ervaring mee heeft. En er zal altijd een bepaalde groep lerenden zijn die niet graag online leert (net zoals er mensen zijn die je met geen stok een klaslokaal in krijgt).

Maar je kunt middels een ander ‘learning design’ ook veel van de tekortkomingen, die Kuhn beschrijft, verhelpen. Bijvoorbeeld door kennismaking bewust in te bouwen. Het lastige hiervan is dat veel lerenden dergelijke activiteiten niet relevant voor leren vinden. Ook kost dit online -asynchroon- best wel tijd.

Verder heb je vandaag de dag veel mogelijkheden om interactie in te bouwen. Bijvoorbeeld via synchrone online sessies waarin je wel veel interacties moet inbouwen om lerenden ‘bij de les’ te houden. Synchrone online sessies bieden in elk geval ook structuur aan een online cursus.

Ook kun je werken met deadlines en automatische notificaties die lerenden op deadlines wijzen.

Er zijn voor e-learning ontwikkelaars veel meer ontwerpkeuzes te maken die binding kunnen bevorderen, interacties helpen faciliteren en bezwaren van Elyse Kuhn kunnen verhelpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
december 2017
m D w d v Z Z
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk