Kan blockchain e-learning meer effectief maken?

Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain technologie e-learning ook meer effectief kan maken. Klopt dat ook?

De samenstellers formuleren de volgende redenen om blockchain technologie op het gebied van e-learning in te zetten:

  • Er is sprake van een unieke wijze waarop blockchain technologie data vastlegt en bijhoudt (decentraal, onveranderbaar, altijd toegankelijk als jij je wachtwoord niet verliest).
  • Er is sprake van vertrouwen in data. Er moet heel wat gebeuren voordat een block wordt gecreëerd. Je weet ook wie een block heeft aangemaakt.
  • Deze redenen maken blockchain technologie zeer geschikt voor het vastleggen van digitale badges, certificaten en diploma’s. Diplomafraude, bijvoorbeeld door het hacken van schoolsystemen, is niet mogelijk. Volgens de samenstellers verbetert blockchain daarmee ook de identificatie van lerenden en kan privacy beter worden beschermd. Werkgevers kunnen ook op een meer transparante en betrouwbare manier inzicht krijgen in de certificaten van (kandidaat-)werknemers.
  • Informatie over badges, certificaten en diploma’s van lerenden verdwijnt uit de afzonderlijke “datasilo’s” en komt volgens de samenstellers terecht in een gemakkelijk toegankelijke kluis. Degenen die het aangaat, werkzaam bij diverse organisaties, kunnen op een veilige en gecontroleerde manier toegang krijgen tot die data. Lerenden hoeven certificaten niet fysiek bij zich te hebben om hun bekwaamheid aan te tonen. Deze informatie is online toegankelijk.
  • Blockchain faciliteert dankzij het op een veilige en betrouwbare manier vastleggen van data ook de financiering van onderwijs en het valideren van de kwaliteit van het werk van lerenden.
  • Bij blockchain technologie voer je volgens de samenstellers transacties uit zonder tussenkomst van intermediairen. Dat kan tijd en geld besparen. Dit klopt m.i. maar ten dele. Je hebt namelijk ook typen blockchain technologie waar maar een beperkte groep betrokkenen transacties mogen valideren (permissioned blockchains). Je ziet dan ook dat intermediairen zich nadrukkelijk ook bezighouden met blockchain.
  • Blockchain kan volgens CodeCondo bijdragen aan een nieuwe didactiek en bijdragen aan nieuwe modellen waarbij open access en een leven lang leren worden ondersteund. De auteurs lichten dit helaas niet verder toe. Eerlijk gezegd zie ik geen verband met een andere didactiek. Ik kan me wel voorstellen dat blockchain kan helpen microcredentials op een veilige manier op te slaan, en op deze manier een bijdrage levert aan een leven lang leren. Maar dat staat los van didactiek.

De samenstellers van deze bijdrage illustreren wat mij betreft dat blockchain technologie een bijdrage kan leveren aan het meer efficiënt maken van een aantal processen. Dit heeft volgens mij echter niets te maken met het effectiever, leerzamer, maken van e-learning.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.